غفلت ایران در صادرات زعفران

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی عنوان کرد ایران 90 درصد از زعفران جهان را تولید میکند.ولی با این حال جایگاه ایران در تجارت جهانی هفدهم است.

پیمان یوسفی آذر گفت:ایران با تولید 336 تن زعفران رتبه ی اول تولید را به خود اختصاص داده است و بعد از آن هند با تولید 22 تن رتبه دوم،یونان با تولید 7/2تن رتبه سوم ،افغانستان با رتبه 6تن رتبه چهارم،مراکش با تولید 2/6تن رتبه پنجم،اسپانیا با تولید 2/3تن رتبه ششم و ایتالیا و چین با تولید 1تن رتبه های هفتم و هشتم را داشته اند.

وی افزود:مقدار تجارت جهانی زعفران در دنیا 8/2میلیارد دلار است که کل صادرات ایران 286میلیون دلار است و همین موضوع باعث گردیده که کل بازار در اختیار اسپانیا،ایتالیا،و آلمان قرار بگیرد.وی افزود:صادرات زعفران رشد داشته ولی روند رشد آن کند بوده که چند عامل برای این روند وجود دارد.نبود یک برند معتبر در عرصه جهانی و عدم توجه به جهانی سازی زعفران،نبود ارتباط با کانال های تامین و توزیع جهانی زعفران و فقدان تولید و فرآوری منطبق بر استانداردهای جهانی.

همچنین ایشان عنوان کردند:زعفران ایران در قالب بسته بندی های بزرگ و فله فروشی به کشورهایی مثل اسپانیا،ایتالیا،امارات و…فرستاده میشود و این کشورها با بسته بندی دوباره در قالب برندهای معتبر جهانی به بازار ارائه میکنند که این مسئله در درازمدت باعث کاهش قیمت و ضربه خوردن به زعفران ایران خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *