صادرات فرش ایرانی به چین

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: با اینکه فرش دستباف ایرانی از طرف امریکا تحریم شده است ولی کشورهای مکزیک و کانادا برای صادرات فرش دستباف ایرانی به امریکا پیش قدم شدند.

عسگر اولادی گفت:از دوسال پیش تاکنون صادرات فرش دستباف ایرانی به چین افزایش داشته که این موضوع به این معنی میباشد که چینی ها فرش دستباف ایرانی را پذیرفته اند.

اسداله عسگراولادی عنوان کرد: از ده سال پیش تا کنون، صادرات فرش دستباف ایران به چین افزایشی پیدا کرده است و این نشان دهنده ی آن است که چینی‌ها جایی برای فرش ایران در زندگی خود باز نمودند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: در چین 2نوع فرش ایرانی بازار خود را پیدا کرده که شامل فرش ابریشم درجه 1اصفهان و تبریز و فرش درجه 2 که همان فرش دست دوم و ترمیمی است که ارزان‌تر معامله می‌شود، که بازار این نوع فرش‌ها به وسعت بازار فرش ابریشم نیست.

عسگر اولادی به پیشرفت اقتصادی خانواده‌های چینی و بالا رفتن قدرت خرید آنها در طی دو سال اخیر اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که چینی‌ها از زندگی در خانه‌های آپارتمانی به سمت زندگی در ویلا و خانه‌های مستقل پیش می‌روند،‌ و نیازشان به فرش بیشتر می‌شود؛چرا که اوایل در آپارتمان پنجاه متری بودند؛ ولی اکنون در خانه‌های سیصد متری زندگی می‌کنند؛که  با این افزایش متراژ خانه، نیازشان به فرش دستباف هم بیشتر خواهد شد  و ایران توانسته‌ است  با معرفی درست، جای خانه‌های چینی را برای فرش خود باز نماید.

اولادی درباره نمایشگاههای چین و جایگاه فرش ایران در آنها افزود : فرش ایران برای اولین بار پنج  سال گذشته به نمایشگاه ارومچی رفت که 100% فرش‌های دستباف درجه 1 ارسالی ایران در آن نمایشگاه،سریع فروخته شد.

وی همچنین افزود: از 5 سال اخیر، ایران همه ساله در نمایشگاه ارومچی شرکت می کند و هر سال، تمامی فرش‌های درجه یک خود را می فروشد.

عسگر اولادی یادآور شد: در نمایشگاه اکسپوی چین در مدت شش ماه ، یک طبقه به فروش فرش دستباف ایران اختصاص داشت که فرش‌های درجه یک و تابلو فرش‌ها همگی به فروش رسید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید به تاثیر نقش  نمایشگاه در کشور چین پیشنهاد داد: اتحادیه فرش، شرکت سهامی و مرکز ملی فرش ایران باید هر کدام نمایشگاههای دائمی در چین برگزار کنند تا به صورت پیوسته و همیشگی ، فرش در بازار چین وجود داشته باشد.

اولادی گفت: در حال حاضر یک نفر از ژاپن و یک نفر از قم در  شانگهای و گوانگجو نمایشگاه دایمی و در پکن نمایشگاه سیار دایر نمودندکه باعث شده تا چینی‌ها جایگاه بهتری برای فرش ایرانی در زندگی خود باز نمایند.

عسگراولادی درباره قیمت فرش دستباف ایران گفت: همسایگان چین مانند مغول‌ها و ترکمن‌ها،  فرش‌های ارزانی تولید می‌کنند که کیفیت آنها نسبت به فرش ایرانی قابل مقایسه نیست؛ اما اگربشود  همین فرش کیفی خود را با قیمتی مناسب تر  در بازارهای جهانی ارائه کنیم، می‌توانیم  بسیار سودآورتر  باشیم.
البته ایران فرش ماشینی، موکت و سایر کف‌پوش‌های خود را هم به چین صادر می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *