سهم 22درصدی کالاهای مصرفی از کل واردات در نیمه اول امسال

مطالعات نشان می دهد بیش از 14 میلیارد دلار کالا از کل کالاهای وارداتی به کشور،کالاهای واسطه ای می باشد.

کالاهای واسطه ای  کالاهایی می باشند که برای تولید در کشور استفاده میشود ؛ که میتوان گفت این اقلام مصرف مستقیم توسط مصرف کننده نهایی را ندارند.

بررسی ها حاکی از آن است  که در نیمه اول  امسال بیش از 23 میلیارد و 500 میلیون دلار کالا وارد ایران شده است. از این رقم 15.3 درصدکالاهای سرمایه ای می باشد. کالاهای سرمایه ای به کالاهایی گفته می شود که در واحدهای تولیدی و صنعتی و … بکار میروند و ماشین آلات و سخت افزار در این زمینه را تشکیل می دهند. این کالاها دارای ارزشی قابل توجه می باشند.

اقلام مصرفی که همواره مورد مناقشه در حوزه واردات قرار میگیرد ، در نیمه اول  امسال سهمی برابر با 22 درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است.

رونق کالاهای واسطه ای

در شاخص های رشد و توسعه هر کشور، هر چقدر  سهم اقلام واسطه ای و سرمایه ای از کل واردات بیشتر باشد، رونق تولید و صنعت در کشوربیشتر است و هر چقدر سهم اقلام مصرفی از کل واردات بیشتر باشد نشان دهنده ی این است که بازارهای ایران در اختیار کشورهای دیگر قرار گرفته است .

آمارهای ارائه شده ازطرف  سازمان توسعه تجارت حاکی از آن است که در یک دهه گذشته سهم کالاهای واسطه ای از کل واردات ایران بین 54 تا 68 درصد قرار داشته است.

که این آمارها نشان دهنده ی این است که در سالیان رونق بازارهای نفتی در جهان ، سهم کالاهای واسطه ای و سرمایه ای در ایران کاهش یافته و واردات کالاهای مصرفی سهم بیشتری را از کل صادرات به خود اختصاص داده است.

که با این وضعیت فرصت های زیادی را که می توانستیم از درآمدهای نفتی برای ایران ایجاد کنیم از دست می دهیم مانند از دست رفتن اشتغال که یکی از همین فرصتهاست در اقتصادی که بیکاری یک مشکل جدی به شمار می آید.

طبق آمار بالاترین سهم کالاهای واسطه ای در ایران به سال 1392 و  1393تعلق گرفته است. در این سالها  68 درصد از سهم کالاهای وارداتی در ایران را کالاهای واسطه ای تشکیل داده است.

همچنین کمترین سهم نیز به سال 1391 و 1389 اختصاص داشته است . در این 2سال به ترتیب سهم 54 درصدی و 55 درصدی از واردات به اقلام واسطه ای اختصاص یافت .

سهم کالاهای سرمایه ای از کل واردات نیز بین 12 تا 19.6 درصد در نوسان بود که بیشترین سهم به سال 1395 با 19.6 درصد سهم و کم ترین  سهم به سال 1391 با 12 درصد تعلق گرفت.

کالاهای مصرفی

در حال حاضر کالاهای مصرفی را می توان پرمناقشه ترین کالاهای وارداتی به ایران عنوان کرد  ؛چرا که مبنای آماری کالاهای مصرفی در دهه گذشته تفاوتی جدی داشته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *