روند معکوس تولید خودروهای چینی در ایران

یک کارشناس صنعت خودرو با ذکراینکه مونتاژ خودرو مزیت اقتصادی برای کشور به همراه ندارد، گفت: در سطح جهانی تولید ابتدایی خودرو در کشور مادر و تولید انبوه در چین انجام می‌گردد ولی در ایران این فرایند برعکس می باشد.

ابوالفضل خلخالی،افزود: توسعه زنجیره تامین خودرو در داخل کشور یک هدف بسیار مناسب می باشد  و به نظر می رسد در شرایط کنونی همکاری قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی با شرکای بین‌المللی خروجی بهتری نسبت به  ملحق شدن خودروساز دارد.

خلخالی گفت: با پیوستن قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی به همکاران بین‌المللی میشود  به بازارهای صادراتی طرف خارجی دسترسی داشت و ازطرف  دیگر کیفیت قطعات داخلی ارتقا می‌یابد که در توسعه و ساخت محصولات برند ملی تاثیر چشم گیری خواهد داشت.

وی همچنین افزود: یکی از مهم ‌ترین مشکلات خودروهای ملی نبودن زنجیره تامین است وهنگامی  صنعت خودرو به مزیت اقتصادی کامل می رسد که خودروهایی با برند ملی تولید گردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: در سطح جهانی ایده، طرح، تولید ابتدایی و تست‌های نهایی در کشور مادر انجام می شود و تولید انبوه در کشور چین صورت میگیرد که در ایران کاملا این روند برعکس انجام می شود.

خلخالی گفت: باید به جهتی گام برداریم  که تولید خودرو برای کشور ارزش افزوده و مزیت اقتصادی داشته باشد که با طراحی و تولید اولیه می‌توان به  این امر دست پیدا کرد و تولید انبوه محصولات دیگر کشورها مانند چین مزیت اقتصادی برای صنعت خودرو و اقتصاد کشور محسوب نمی شود.

وی افزود: قیمت تمام شده محصولات در ایران به دلیل نبود بهره وری بالا است و این موضوع باعث شده تا شرکای خارجی علاقه‌ ی چندانی  به صادرات محصولات تولید مشترک در ایران از خود نشان ندهند و تنها به بازار داخلی ایران بسنده کنند.

این کارشناس صنعت خودروافزود: با توجه به مباحث بیان شده پیشنهاد می گردد به جای توجه به تولید و مونتاژ خودرو در زمینه زنجیره تامین سرمایه گذاری انجام شود، چرا که سرمایه گذاری بر زنجیره تامین عاملی خواهد بود تا محصولات داخلی بسیار با کیفیت در کشور تولید گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *