روند صادرات و واردات در 9 ماه سال جاری

رئیس فدراسیون واردات با توجه به آمار بدست آمده از واردات و صادرات از رشد 23 درصدی واردات و افت 20 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته اطلاع داد.
فرهاد احتشام‌زاد بیان کرد : ارزش آمار واردات در نه ماهه سال ۱۳۹۶، ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار و صادرات ۳۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد دلار بوده است.
وی همچنین افزود: اگر اعداد واردات و صادرات در سال گذشته را بررسی کنیم به ترتیب ۳۱ هزار و ۷۵۵ و ۳۲ هزار ۴۱۳ می باشد که نسبت به سال گذشته ۱۸.۳ رشد واردات و ۲.۳۹ کاهش صادرات را شاهد بودیم.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: واردات‌ در آذرماه سال گذشته هزار و ۱۷۰ میلیارد بوده است و امسال در آذر ماه ۵ هزار و ۱۵۱ میلیارد می باشد.
وی گفت: در آذر سال گذشته درزمینه صادرات ۳۹۲۵ میلیارد تومان بوده و آذرماه امسال ۳۱۵۲ میلیارد می باشد. که طبق این آمار واردات به کشور افزایش داشته است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از لحاظ تراز منفی مورد بررسی قرار دهیم امسال حدودا ۲۰۰۰ میلیاردی بوده است تقریبا ۵۰ درصد آن به دلیل افت صادرات می باشد و ۵۰ درصد آن به علت افزایش واردات است.
احتشام‌زاد در مورد صادرات گفت: همیشه در زمینه صادرات، میعانات گازی، پروپان و متانول رتبه‌های ثابت و اصلی هستند که ۲۵ درصد صادرات مان در این زمینه ها انجام میشود.
وی بیان کرد: کشورهای عمده صادرکننده ایران نیز به ترتیب چین، عراق و امارات می باشند که درکل ۵۰ درصد صادرات‌ ایران با این کشورها است.

اگر بخواهیم دسته‌بندی صادرات را در نظر بگیریم ۳۰ درصد صادرات‌مان پتروشیمی است، ۱۶ درصد میعانات گازی و ۵۴ درصد سایر کالاهاست.

در بخش واردات اگر ۹ ماهه امسال را لحاظ کنیم رتبه اول متعلق به قطعات منفصله خودرو و رتبه‌های بعدی به ترتیب به کالاهای ذرت دامی برنج و لوبیای سویایی اختصاص داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *