دستورالعمل نحوه تامین ارز کالاهای اساسی به بانک ها ابلاغ شد

بانک مرکزی دستور العمل نحوه تامین مابه التفاوت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، دارو و کاغذ را به شبکه بانکی ابلاغ نمود.
طبق مصوبه هیئت وزیران و همینطور نامه معاون اول رئیس جمهوری قرار بود برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، دارو و کاغذ، مبلغ 3 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت مابه التفاوت نرخ ارز در نظر بگیرند که واردکنندگان این نوع از کالاها جهت واردات خود از ارز 4200 تومانی استفاده نکنند.
بر همین اساس و طبق نامه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه به رئیس کل بانک مرکزی طبق تعهد پرداخت مابه التفاوت 400 تومانی، بانک مرکزی در نامه ای به بانک ها اعلام نمود هر نوع تخصیص و تامین ارز برای واردات کالاهای شامل مصوبه اشاره شده به شرح فهرست پیوست، با کسر ۴ هزار ریال (۴۰۰ تومان) برای هر دلار جهت متقاضی ذیربط امکان پذیر می باشد.
بنابراین لازم است بانک ها معادل ریالی وجه ارزی را با کسر مبلغ یاد شده برای هر دلار از متقاضی دریافت و با تامین بقیه ریال مربوطه، نسبت به ارسال درخواست تامین ارز به نرخ روز بانک مرکزی از روش پرتال ارزی (سامانه تامین ارز) اقدام نمایند.
همچنین بعد از تامین ارز و اعلام موضوع از طرف این بانک به سازمان برنامه و بودجه کشور و تامین منابع ریالی لازم از طرف سازمان گفته شده، مطالبات هر بانک در این مورد پرداخت میشود. این نامه در روز 6 اردیبهشت ابلاغ شد.
طبق این گزارش، تعرفه کالاهای شامل، از راه وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام میشود. بنابراین طبق محاسبه معادل دلاری سایر اسعار، نرخ برابری طبق نرخ های اعلامی بانک مرکزی در روز تامین ارز می باشد.
لازم به ذکر است که کالاهای اساسی شامل این دستورالعمل عبارت است از : ذرت، دانه های روغنی،انواع کود شیمیایی فسفاته و پتاسه، بذور، دارو، واکسن مواد ژنتیکی دام و طیور، ، کنجاله سویا، روغن خام، گوشت گوسفند و دام زنده، کاغذ، مواد اولیه کاغذ، کره، داروهای ساخته شده، شیر خشک، سموم و مواد موثره دفع آفات نباتی،تجهیزات مصرفی، مواد اولیه دارویی، ملزومات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *