خودرو سازان 100 میلیون دلار خودرو وارد کردند!

سایت ثبت سفارش خودرو 4ماه است که بسته شده است که میزان واردات خودرو ازطرف  مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت از دلایل آن می باشد. طبق آمار دقیق واردات خودرو وهمچنین  قطعات در 6 ماهه ابتدایی امسال، نشان می دهد که بخش اعظم این رشد به تولیدکنندگان داخلی خودرو و واردات دولتی مربوط میشود.

احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در این باره می‌گوید:در 6ماهه نخست سال گذشته ۳۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو به ارزش ۸۵۵ میلیون دلار وارد کشور شده در حالی  که ، در شش ماهه اول سال جاری ۴۴ هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار خودرو وارد کشور شده است که رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل  داشته ولی از این مقدارواردات امسال پنج هزار و ۱۶ دستگاه خودرو به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار مربوط به تولیدکنندگان داخلی و مجوزهای خاص دولت می باشد.

وی افزود :اگر واردات خودروسازان داخلی و دولتی،را کسر کنیم میزان واقعی واردات خودرو طی6 ماه گذشته ۳۹ هزار و ۶۷۹ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۹۳ میلیون دلارمی شود. که با محاسبه 6 ماه اول سال، سهم واردات نسبت به تولید داخل ۵/۸ درصد است و از نظر تعدادی واردات خودرو ۲۱ درصد و از نظر دلاری ۲۸ درصد رشد پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: ۷۰ درصد امارات، ۶ درصد فرانسه، چین، کره و آلمان هر یک ۴ درصد، ۳ درصد ترکیه و ۲ درصد کویت طرف معامله بوده اند. و نیز۴۲ درصد واردات از گمرک شهید باهنر، ۱۴ درصد از بندر ویژه بوشهر و ۱۲ درصد از بندر لنگه انجام گردیده است.

احتشام زاد با بیان اینکه شرکت رنو رتبه اول واردات به کشور را در6 ماهه نخست دارد، تصریح کرد: شرکت رنو با سهم ۳۰ درصدی از واردات، رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. برند هیوندایی با افت ۱۴ درصدی واردات، با سهم ۱۸ درصدی در رتبه دوم، تویوتا با افت واردات ۵ درصدی با سهم واردات ۱۴ درصد در رتبه سوم، نیسان با سهم ۱۱ درصدی و کیا با سهم ۷ درصدی در رتبه چهارم و پنجم واردات قرار گرفتند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با توجه به میزان واردات قطعات خودرو در 6ماهه نخست سال جاری،عنوان کرد: 1میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قطعه در این زمان وارد کشور شده که با محاسبه سهم تقریبا ۵۰ درصدی قاچاق قطعه، این عدد باید تقریبا دو میلیارد دلار باشد. با در نظر گرفتن سهم قاچاق تقریبا ۷۰ درصد بیشتر از ارزش خودروهای وارداتی، قطعه به ایران  وارد گردیده  و بدون احتساب سهم قاچاق، ۲۱ درصد بیش از ارزش خودروهای وارداتی خودرو به کشور وارد گردیده است.

وی افزود: ۴۷ درصد قطعات از چین، ۲۰ درصد از فرانسه، ۱۶ درصد از کره، ۵ درصد از ژاپن، ۴ درصد از رومانی و ۴ درصد از ترکیه وارد کشور شده است  که عمده ترین قطعات با سهم ۳۹ درصدی از گمرک شهید رجایی، ۱۵ درصد از منطقه ویژه اقتصادی بم و ۱۰ درصد از گمرک غرب تهران انجام شده است.

احتشام زاد گفت: کل واردات خودرو در این مدت ۳۶ درصد رشد داشته است  که تقریبا ۱۵ درصد آن مربوط به تولیدکنندگان داخلی و مجوزهای خاص دولتی  می باشد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو درباره سهم واردات رنو به ایران گفت: « ۳ درصد از این سهم متعلق به ایران خودرو و ۲۷درصدمربوط به نگین خودرو است.

واردات خودرو و قطعات توسط خودروسازان داخلی رقمی نگران کننده و حرکت مخالف جهت آنها در برابر تولید داخلی را نشان می دهد. بهتر است وزارت صنعت به جای بستن درهای بازار و محدود کردن مشتریان، سیاست های خود در مقابل تولید کنندگان داخلی را سامان بخشد؟!.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *