حمایت چین از محصولات دانش بنیان ایرانی

گام های بلند همکاری دانش بنیان ایران و چین

سرمایه‌گذاری ایران و چین روی شرکت‌های دانش‌بنیان

محصولات دانش بنیان ایرانی در پایگاه صادراتی چین از ۲۰ آذر، آغاز به کار خواهد کرد. به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پاویون دائمی محصولات دانش بنیان ایرانی در پایگاه صادراتی چین، پذیرش متقاضیان حضور در این نمایشگاه را از ۲۰ آذر آغاز خواهد کرد.

شرکت‌ها باید تا پایان دی‌ محصولات خود را برای پایگاه صادراتی چین ارسال کنند تا بعد از تهیه گزارش امکان‌سنجی صادرات به چین بتوانند محصولات خود را در این نمایشگاه دائمی معرفی کنند. هزینه حضور یک ساله، معادل ۵۰ میلیون تومان خواهد بود که ۲۰ میلیون تومان آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۲۰ میلیون تومان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود و ۱۰ میلیون تومان سهم شرکت دانش‌بنیان خواهد بود.

نشست معرفی نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان و خدمات توسعه صادرات پایگاه صادراتی چین با حضور نمایندگانی از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت‌های دانش‌بنیان چهارشنبه ۶ آذرماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

 سرمایه‌گذاری ایران و چین روی شرکت‌های دانش‌بنیان 

سرمایه‌گذاری ایران و چین روی شرکت‌های دانش‌بنیان

افزایش سهم واردات مرتبط با محصولات های‌تک، اولویت چینی ها

امیر قربانعلی، مدیر پایگاه صادرات محصولات دانش بنیان ایران به چین در مورد خدمات این پایگاه گفت: یکی از اولویت‌های چین افزایش سهم واردات مرتبط با محصولات مبتنی بر نوآوری و های‌تک است، بنابراین حضور در این نمایشگاه دائمی موجب توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان به چین می‌شود. با توجه به اینکه مدیران دولتی رویکرد خوبی نسبت به توسعه صادرات به چین دارند می‌توان از این امکان برای افزایش سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان به چین استفاده کرد. پایگاه صادراتی نیز پلی ارتباطی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آن‌ها با مراکز دولتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های خصوصی چینی خواهد بود.

همچنین به افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان در اسفند امسال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵ دفتر در چین در حال فعالیت هستند و زمینه‌های کاری آن‌ها حوز‌ه‌های تجهیزات پزشکی، دارویی، نانو‌فناوری، آی‌تی، محیط‌زیست و تصفیه آب و پساب است و شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی صادرات و عرضه محصولات خود در پاویون دائمی می‌توانند از ۲۰ آذر تقاضای خود را ثبت کرده و تا پایان دی‌ محصولات خود را برای ما ارسال کنند تا بعد از بررسی امکان‌سنجی صادرات به چین بتوانند محصولات خود را در این نمایشگاه دائمی معرفی کنند.

پایگاه صادراتی چین در قالب ۵ دفتر در شهر‌های سوجو، شانگهای، گوانجو، هو و ایجینگ است که از زمان آغاز به کار خود در اردیبهشت ۹۴ توانسته ۱۱ قرارداد صادراتی برای ۸ شرکت دانش‌بنیان تدارک ببیند. علاوه بر آن امضای بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فناوری، حضور در بیش از ۳۰ نمایشگاه تخصصی در کشور چین، برگزاری بیش از ۲۵ نشست مشترک تجاری B ۲ B و در نهایت میزبانی بیش از ۴۰۰ نفر از مدیران علم و فناوری و نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان از دستاورد‌های دیگر این پایگاه است.

در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی حضور در نمایشگاه دائمی صادرات به چین از ۸۰ درصد حمایت برخوردار خواهند بود به این شکل که هزینه حضور یک ساله ۵۰ میلیون تومان خواهد بود که ۲۰ میلیون آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۲۰ میلیون تومان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود و ۱۰ میلیون تومان سهم شرکت دانش‌بنیان خواهد بود. این پایگاه صادراتی تاکنون به ۳۰ شرکت دانش‌بنیان خدمات ارائه کرده است و با راه‌اندازی این نمایشگاه دائمی در دفاتر آن و افزایش ارتباط با بازار چین پیش‌بینی می‌شود که سطح همکاری و میزان صادرات به چین افزایش یابد.

علاوه بر حضور نمایشگاهی پایگاه صادراتی امکان ارائه خدمات ابتدایی، چون ترجمه بروشور و کاتالوگ شرکت‌ها به زبان چینی و ارائه لیست نمایشگاه‌های کاربردی متناسب با هر محصول، از دیگر خدماتی است که پایگاه صادراتی چین به صورت موردی انجام می‌دهد.

سعیدی مسئول کریدور صادرات و توانمندی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد خدمات معاونت در این عرصه عنوان کرد: آیین‌نامه‌های بسیاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که یکی از آن‌ها اقلام تبلیغاتی است و شرکت‌ها می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون در سال برای تولید یا انتشار کاتالوگ کمک هزینه دریافت کنند. همان‌طور که می‌دانید داشتن اطلاعات خدمات و محصولات به زبان کشور هدف یکی از راه‌های موثر برای جلب مشتری است.

نهاد‌های دولتی برای توسعه صادرات همپای شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت می‌کنند ملکی‌فر؛ معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در مورد امکانات صادراتی که این صندوق در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذارد توضیح داد و گفت: برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی اعزام و پذیرش هیئت تجاری، حضور در نمایشگاه دائمی ۱۰ پایگاه‌های صادراتی ایران در کشور‌های مختلف و حمایت مالی برای ثبت پتنت و نشان تجاری و برندسازی و تهیه CE صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی ازخدمات حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی در امر توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان است که بخشی از هزینه این خدمات به‌صورت بلاعوض تامین خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به سایت صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنید.

او در مورد این نشست بیان کرد: که صادرات به کشوری که خود تمام بازار‌های دنیا را در اختیار دارد در ظاهر غیرممکن به نظر می‌رسد، اما صندوق نوآوری و شکوفایی با شرکت‌های دانش‌بنیان همراه خواهد بود تا صادرات محصولات آن‌ها به چین محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *