حذف دلار از مبادلات خارجی دور از دسترس نیست

وزیر اقتصاد گفت:در حال حاضر مبادلات اقتصادی کشور، گشایش اعتبار و خرید خارجی براساس بخشنامه‌ها با یورو صورت می‌گیرد، بنابراین حذف کامل دلار از مبادلات خارجی دور از دسترس نیست.
کرباسیان درباره نشست شب گذشته سه شنبه 28 فروردین ماه با اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی،گفت: در این نشست مسائل مختلفی مطرح گردید که یکی از مهم ترین این مسائل وجود 4 لایحه موجود در کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و امنیت ملی مجلس در زمینه با مبارزه با پولشویی بوده است، بنابراین در این رابطه نقطه نظرات نمایندگان شنیده شد و همفکری بسیار خوبی انجام گرفت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کابینه دوازدهم امید دارد که این لوایح هر چه زودتر به صحن علنی مجلس ارجاع شود تا دولت جمهوری اسلامی ایران قادر باشد عضو FATF گردد، در حال حاضر یکی از این لوایح در مجلس رای آورده و در مرحله تصویب در شورای نگهبان می باشد و دیگر لوایح در کمیسیون‌های مجلس روند قانونی خود را در پیش گرفتند.
وی گفت: یکی دیگر از موضات مطرح شده در نشست شب گذشته در رابطه با تثبیت قیمت ارز بود که با اشاره به تاثیر سیاست خارجی در نرخ ارز، کلیه نظرات نمایندگان در این زمینه شنیده شد و همچنین مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز نمایندگان را در جریان اقدامات خود جهت تثبیت نرخ ارز قرار دادند و در این رابطه نیز همفکری و مساعدت فکری از نمایندگان صورت گرفت.
کرباسیان بیان کرد: مسائلی در زمینه بورس، مالیات بر ارزش افزوده و نوع همکاری با کشورهای خارجی از دیگر موارد قابل بحث در نشست دیشب بود. وی درباره موضوع حذف دلار و جایگزینی یورو در مبادلات خارجی، گفت: هم اکنون مبادلات کشور، گشایش اعتبار و خرید خارجی براساس بخشنامه‌های موجود با یورو می باشد و نه دلار، بنابراین اینکه دلار از مبادلات ارزی حذف شود، دور از ذهن نیست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر وزارت امور اقتصاد و دارایی مذاکراتی با کشورهای مختلف انجام خواهد داد تا با پول ملی کشورهای مقابل مبادله کالا امکان پذیر شود و دیگر نیازی به وجود ارز سومی در این بین نباشد.
کرباسیان گفت : حجم مبادلات ایران با کشورهای غیر دلاری بسیار زیادتر از کشورهایی است که با دلار فعایت اقتصادی انجام می‌دهند، بنابراین سعی خواهیم کرد در این رابطه بتوانیم اقدامات موثری را عملیاتی نماییم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت امید است که به جایی برسیم که دلار به طور کامل از مبادلات اقتصادی کشور خارج گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *