حجم بسیار بالای واردات با ارز مبادله ای

واردات با ارز مبادله ای به 60 درصد رسیده است که نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی معتقد است که باید دولت در بودجه سال آتی به سوی تک رقمی کردن ارز برود و اگر این امر امکان پذیر نیست نسبت واردات با ارز مبادله ای و آزاد را منطقی نماید.

نرخ ارز در بودجه سال آینده 3500 می باشد که این رقم به نظر فعالان اقتصادی منطقی نیست و با واقعیت های بازار هم مطابقت ندارد.رضا پدیدار گفت:دونرخ برای دلار وجود دارد که یکی دلار مبادله ای می باشد و دیگری دلار آزاد.و طبق آمارها 60 درصد واردات با ارز مبادله ای انجام می شود و فقط 40 درصد با ارز آزاد صورت می گیرد.

پدیدار افزود:تفاوت نرخ این دو دلار (مبادله ای-آزاد)600 تومان است که این رقم در سال حدود 16 هزار میلیارد تومان می شود و به نفع استفاده کنندگان ارز مبادله ای است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بارزگانی گفت:باید این موضوع دونرخی بودن دلار در بودجه 97 حل گردد که با تک نرخی شدن ارز در بودجه 97 این مشکل رفع خواهد شد.البته هدف دولت از ارز مبادله ای کمک به یک بخش هایی است ولی راه حل خوبی نیست که به بعضی ها ارز آزاد داده شود و به بعضی ها ارز مبادله ای.

پدیدار گفت:باید در بودجه 97 شفافیت انجام شود که تنها راه برای شفافیت تک نرخی کردن ارز است که اگر دولت با تک نرخی کردن ارز موافق نیست باید نسبت واردات با ارز مبادله ای و آزاد را منطقی نماید و فاصله ی آنها را از بین ببرد با وجود 60 درصد واردات ارز مبادله ای رانت ایجاد می شود که باعث ابهام می شود که باید این ابهام از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *