تمهیدات جدید گمرک در راستای مقابله با تحریم

مجوزهای تجارت 7 روزه صادر می‌شود

مجوزهای تجارت 7 روزه صادر می‌شود.

معاون فنی گمرک اعلام کرد:‌ حسب قانون امور گمرکی تمامی دستگاه‌های مرتبط با تجارت موظفند مجوزهای خود را ظرف حداکثر 7 روز کاری صادر و به گمرک ارسال کنند.

تمهیدات جدید گمرک در راستای مقابله با تحریم
فرصت یک هفته ای دستگاهها برای اعلام دلایل عدم صدور مجوز

به گزارش نورنیوز، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت باید حسب قانون مجوزهای قانونی را ظرف 7 روز صادر کنند.

در این نامه که 24 آذرماه 98 به مدیران و ناظران گمرکات اجرایی صادر شده، آمده است: وفق مفاد ماده 12 قانون امور گمرکی به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول سایر کنترل‌ها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام نمایند. سایر کنترل‌ها مانند بازرسی‌های پزشکی، دامپزشکی، گیاهی، استانداردهای فنی و کیفیت با کیفیت باید بصورت هماهنگ و تحت نظارت گمرک ساماندهی شود. همچنین وفق مفاد ماده 8 آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور و در اجرای ماده 12 قانون امور گمرکی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول سایر کنترل‌ها موظفند نسبت به تنظیم مدت بازدید، نمونه‌گیری و پاسخگویی خود به طور کامل براساس نظر گمرک و ارائه اسناد،‌مدرک، گواهی‌ها و مجوزهای مرتبط به گمرک به صورت الکترونیکی به نحوی که گمرک ایران تعیین می‌نماید اقدام نمایند.

نظر بر اینکه براساس مفاد قانونی و مقرراتی فوق و مصوبات ابلاغی به این سازمان در راستای مقابله با تحریم و تسهیل واردات کالا، کلیه دستگاه‌های استعلام شونده و یا صادر کننده مجوزهای فنی، ایمنی، بهداشتی و قرنطینه‌ای برای ترخیص کالا از گمرکات کشور، از جمله وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان انرژی اتمی، سازمان محیط زیست و سایر مراجع ذیربط مکلف به ارسال پاسخ نهایی استعلام به گمرک ایران از طریق کارتابل متولی صدور مجوز، ظرف مدت حداکثر هفت روز کاری می‌باشند. دستور فرمایید زمان صدور مجوزهای قانونی در اثنای انجام تشریفات گمرکی مورد توجه دقیق کارشناسان محترم گمرک مزبور قرار گرفته و در صورت صدور مجوزهای اشاره شده خارج از مهلت مقرر تکلیف شده، ضمن پیگیری موضوع از دستگاه مربوطه، مراتب را مستندا با ذکر مشخصات اظهارنامه و مدت زمان صدور مجوز قانونی و سایر موارد مرتبط به این حوزه معاونت منعکس تا پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد.

مسئولیت حسن اجرای مراتب فوق برعهده بالاترین مقام اجرایی گمرکات اجرایی و مسئولیت حسن نظارت بر موارد فوق برعهده حوزه‌های نظارت گمرکات اشاره شده می‌باشد و لازم است گمرکات مذکور در پایان هر ماه آمار عملکرد خود را در این خصوص به گمرک ایران اعلام نمایند.

به گزارش فارس، برخی فعالان تجاری و بازرگانان معتقدند که دریافت ثبت سفارش از وزارت صمت نیز زمانبر بوده و بهتر است در راستای این اقدام سازنده به منظور تسریع و تسهیل در امر تجارت، مسئولان وزارت صمت نیز مجوز ثبت سفارش را به 7 روز تقلیل دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *