تعدیل شدن نرخ دلار

ولی الله سیف بیان کرد:  نظام ارزی ایران شناور مدیریت شده بود و نرخ ۳۵۰۰ تومانی در بودجه تنها یک مبنا است که سرانجام می‌تواند با تغییر در حجم تغییراتی داشته باشد. سیف درباره  بودجه ۱۰۰‌میلیارد تومانی که در لایحه بودجه سال آینده جهت تعهدات نشعت گرفته از یکسان‌سازی‌ نرخ ارز گنجانده شده نیز توضیح داد که با توجه به اینکه سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در دستور کارقرار دارد ، این مبلغ می‌تواند جهت پوشش افزایش قیمتی که احتمال دارد در بعضی کالاهایی که ارز مبادله‌ای از آنها حذف می‌شود، تعیین گردیده شود.

طبق سخن رئیس‌کل بانک مرکزی به هرحال  یکسری اقداماتی جهت یکسان‌سازی نرخ ارز در حال انجام است که ازمهم ترین  آنها حذف ارز مبادله‌ای ازبعضی  کالاهایی است که اکنون این نوع ارز را اخذ می‌کنند و باید برای تأمین ارز خود به بازار آزاد انتقال گردد.
سیف در مورد زمان یکسان‌سازی نرخ ارز نیزگفت: تا زمانی که اقدامات لازم درباره ی این موضوع فراهم نشده، تاریخ مشخصی اعلام نمی شود که البته بیشترین  آنها در مورد روابط بین‌الملل است که بسیار مهم بوده و هنگامی که احساس کنیم کلیه شرایط ازجمله این موضوع فراهم و تأیید شده است، در این‌باره اقدام می کنیم.

این اظهارنظر درحالی عنوان گردید که روز گذشته بانک مرکزی ارزش رسمی برابری هر دلار آمریکا را تا مرز ۳۵۵۴تومان افزایش داد و قیمت فروش نقدی هر دلار آمریکا در معاملات دیروز ۴۲۲۰تومان لحاظ شد. هرچند میانگین نرخ دلار در معاملات صرافی‌های مجاز مقداری کمتر از ۴۲۰۰تومان بود. انتظار است تا پایان تعطیلات سال آینده میلادی تقاضای نقدی جهت ارز کاهش پیدا کند ولی بانک مرکزی همچنان سیاست اصلاح نرخ ارز و کاهش میزان رانت ارزی را در دستور کار خود گذاشته است.

همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی بیان کرد  ادغام دو مؤسسه ثامن، کوثر و بانک مهر اقتصاد در حال انجام است و مشکلی در این رابطه به وجود نمی آید. سیف با بیان اینکه ثامن مؤسسه‌ای نیست منحل می شود بلکه تجمیع  میشود به سپرده‌گذاران این مؤسسه اطمینان بخشید مشکلی برای آنها به وجود نمی آیدو می‌توانند با آرامش سپرده‌های خود را در مؤسسه ذکر شده حفظ نمایند.

سیف در مورد پرده‌برداری از تخلفات یکی از مدیران تعاونی اعتباری فرشتگان گفت: یکی از مدیران ۷۰۰ میلیارد تومان از حساب تعاونی، به نفع خود برداشت کرد و در حال حاضر این فرد در بازداشت می باشد. او همچنین گفت که درمورد  تعاونی منحله ثامن‌الحجج، ۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره های گذشته، تقاضای حمایت از این مؤسسه غیرمجاز را داشتند و تأکید می کردند که بانک مرکزی مدام تکرار نکند که این مؤسسه غیرمجاز می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *