تخصیص ارز به واردات کالاهای ورود موقت هنوز مشخص نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تخصیص ارز به واردات کالاهای ورود موقت هنوز مشخص نشده است.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، واردات گندم از روسیه به دلیل افزایش صادرات آرد به عراق در بهمن ماه سال گذشته انجام شد.
عراق سالانه،1 میلیون تن آرد وارد می‌کند ولی سهم ایران از صادرات آرد به عراق بسیاراندک است. ایران در هر ماه ۱۰۰ هزار تن گندم از روسیه وارد می کند و به تولیدکنندگان آرد در بخش خصوصی تحویل می دهد تا ایران توان صادرات آرد به کشورهایی مانند عراق و افغانستان را داشته باشد ولی در این 3 ماه هنوز این قرارداد عملیاتی نشده است.که مهم ترین دلیل تعویق در اجرای قرارداد هم میتواند نوسانات ارزی باشد
کاوه زرگران گفت: دربیشتر زمینه های فعالیت اقتصادی بلاتکلیفی می باشیم و دولت شفاف سازی انجام نداده است. وهنوز مشخص نیست که آیا به کالاهای ورود موقت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد یا خیر؟ و از طرف دیگر تکلیف قیمت ارزی که صادرکننده به کشور برمی گرداند مشخص نشده است.
وی افزود: نرخ ارز در بازار آزاد، نرخ مشخصی نیست، کارخانجات معمولا از این تصمیم صرفه نظر می کنند. و بخشنامه ارزی دولت باعث بلاتکلیف شدن واحد های تولیدی شده است و در حال حاضر شرایط بازار مشخص نیست.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درمورد این که روابط مالی بین ایران و روسیه تا چه حد می‌تواند به تسهیل این روند کمک نماید گفت: تراکنش های بانکی ایران با روسیه معمولا از راه میربیزبیزنس بانک روسیه صورت میگیرد که مربوط به بانک ملی جمهوری اسلامی می باشد.
وی با اشاره به اینکه بانکهایی که مالکیت غیرروسی دارند، تمایلی به کار کردن با طرف ایرانی ندارند،گفت : مبادله با روبل قفل نیست و کار انجام میگردد ولی باید در تجارت با روسیه چابک باشیم که در نقل وانتقال فعلی، پول بین دو کشور وجود ندارد.
روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی می باشد مرکز صادرات روسیه در سال ۲۰۱۸ بیان کرد که میزان صادرات محصولات غذایی این کشور ۲۵ درصد و یا به عبارتی ۱۹ میلیارد دلار بیشتر شده است.
روسیه اولین صادرکنندگان گندم جهان می باشد. مصر و چین از بزرگترین مشتریان گندم روسیه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *