بیش از 20% صادرات ایران به چین می رود

تحقیقات نشان دهنده ی آن است که سهم چین از کالاهای صادراتی ایران در نیمه اول امسال ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

چین سال‌هاست که جزء خریداران و فروشندگان کالا از ایران و به ایران می باشد.طبق آخرین آمارهای تجاری ایران در نیمه اول سال نشان دهنده ی آن است که چین در شرایط فعلی خریدار یک پنجم صادرات ایران است. این سهم بالا در زمینه واردات نیز همچنان ادامه دارد و در نیمه اول امسال و سال گذشته کمتر از یک چهارم کالاهای وارداتی ایران از چین وارد بازارهای کشور شده است.

آمارهای به دست آمده از طرف گمرک حاکی از آن است که در نیمه اول امسال 4 میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار کالا از ایران به چین صادر شده است که این رقم ۲۱ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل داده است.

حجم صادرات غیر‌نفتی ایران در امسال افزایشی 7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.بررسی‌‌ها نشان می‌دهد میزان افزایش صادرات به چین در نیمه اول سال گذشته نیز برابر با 2 درصد بوده است. ایران در همین دوره زمانی در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار کالا به کشور چین صادر کرده است . سهم چین از کالاهای صادراتی ایران در نیمه اول سال گذشته برابر با ۱۸.۴ درصد می باشد.

از طرف دیگردر همین دوره زمانی ایران ۵ میلیارد و ۶۹۶ میلیون دلار کالا به چین فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی برابر با ۱۶.۵ درصد داشته است. در نیمه اول سال گذشته حجم صادرات چین به ایران به ۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار رسید.

طبق این آمارها  تراز تجاری ایران و چین در بخش صادرات غیر‌نفتی 1میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار محاسبه می شود. در سال گذشته تراز تجاری ایران برابر با منفی ۸۶۲ میلیون دلار بود.

افزایش واردات کالا به ایران در این مقطع زمانی در حالی صورت گرفته است که در نیمه اول سال گذشته میزان واردات از چین کاهشی برابر با هشت درصد را داشته است.

چین مهمترین و استراتژیک ترین شریک تجاری ایران محسوب  می‌شود. آمارهای  ذکر شده مبنی بر حجم صادرات غیر‌نفتی ایران دارد، ولی از طرف دیگر چین یکی از بزرگترین  خریداران نفت ایران نیز بحساب می آید.

هر چند انتقاداتی نسبت به فراوانی کالاهای چینی در بازار ایران منتشر شده است ،با این حال برآوردها نشان از آن دارد که عمده‌ترین خریدار کالای ایرانی در جهان نیز چینی‌ها می باشند.

قبل از برجام نیز چین همین وضعیت را در تجارت با ایران داشت ولی در هفته های اخیر ارتباطات بانکی ایران و چین دچار ناملایماتی شده است که به گفته مقامات ایرانی حل این بحران در دستور کار قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *