بیت کوین چه اثراتی بر اقتصاد ایران دارد؟

رشد ارزش بیت کوین در بازار جهانی و افزایش استفاده از آن در مبادلات باعث شد تا دولت ایران هم به این بازارتوجه کند. با اینکه بازار بیت کوین در ایران غیر قانونی است اما مقامات اقتصادی ایران دستور مطالعات زیربنایی و اولیه برای قانونی کردن استفاده از بیت‌کوین‌ها در اقتصاد را صادر نمودند  تا با داشتن اطلاعات لازم بیت کوین را وارد اقتصاد کشورنمایند.

دوسوال مهم مطرح میشود که پاسخ آن‌ها می‌تواند هم سرمایه‌گذاران و هم فعالان اقتصادی را در مورد تصمیم‌گیری‌های خود مطمین‌تر نماید.

سوال اول این است که چرا ایران تصمیم به استفاده از بیت‌کوین گرفته است؟

در پاسخ به سوال اول مسایل متفاوتی مطرح می شود.وال‌استریت ‌ژورنال عقیده دارد که ایران تلاش دارد تا ارزهای مجازی را به جای دلار جایگزین کند.کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار  یکی از اهدافی است که در این سال ها مطرح شده است. روسیه و چین هم در تلاش برای کاهش وابستگی اقتصادی خود به دلار و کاهش سهم این ارز در  اقتصاد خود می باشند چرا که می‌دانند حذف دلار از سبد ذخیره ارزی دو اقتصاد بزرگ مثل روسیه و چین می تواند فشار اقتصادی  زیادی را به امریکا وارد نماید. ایران هم در این مسیر با کشورهای روسیه و چین همراه است واحتمال دارد  بیت‌کوین‌ها را به عنوان جایگزینی برای دلار در مبادلات نفتی  استفاده نماید.

ولی این نظریه با نقدهایی هم مواجه است.. سال استاین یکی از فعالان بازار ارزهای مجازی به فایننشال تایمز گفت: در سالهای اخیر بازار ارزهای مجازی در دنیا با سرعت زیادی رشد نموده است. این بازار در تمامی کشورها وجود دارد و ایران هم تلاش دارد تا با دنیا در این مسیر همراه شود. پس نمی‌توان از تلاش ایران برای استفاده کردن از ارزهای مجازی به عنوان راهکاری برای دور زدن بازار دلار نام برد و آن را تهدیدی برای اقتصاد امریکا بیان کرد.

سوال دوم این است که سهم بازار بیت کوین در اقتصاد ایران چقدر می باشد  و این بازار تا چه اندازه میتواند در  اقتصاد ایران  نفوذ داشته باشد؟

در حال حاضرارزهای مجازی در ایران رواج زیادی ندارد و سهم این بازار در اقتصاد ایران بسیار ناچیزاست. البته بازار ارزهای مجازی ایرانی و ارزهای مجازی استرالیایی نسبت به دیگر ارزهای مجازی گرم تر است اما هنوز هم سهم قابل توجهی در اقتصادپیدا نکردند. یکی از دلایل آن ، غیر مجاز بودن این ارزها در ایران می باشد و دلیل دیگر مشخص نبودن نظام مالیاتی مرتبط با معامله یا نگهداری ارزهای مجازی است.

از سوی دیگردسترسی ایرانیان به بازارهای فروش بین‌المللی  ارزهای مجازی  بسیار کم می باشد وهمین موضوع باعث محدودیت سهم بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی در ایران شده است. که دلیل این محدودیت هم عدم اتصال شبکه بانکی ایران به نظام مالی دنیا و عدم امکان پرداخت در بازارهای بین‌المللی است.

در بین فعالان اقتصادی ایرانی هم هنوز استفاده از بیت‌کوین رواج چندانی ندارد.ولی می توان گفت به دلیل محدودیتهای بازار دلار، پس از قانونی شدن بیت‌کوین در کشور و تنظیم نظام قانونی و مالیاتی مناسب، می‌توان امیدوار بود که سهم آن در اقتصاد با سرعت زیادی رشد پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *