بیت‌کوین نقشه جدید دلالان برای سرمایه‌های خرد ارز

معاملات بیت‌کوینی این روزها فکر اکثر مردم را درگیر کرده است؛ مخصوصا کسانی که می‌خواهند زود به نتیجه برسند و برای خود، سودآوری بالایی  انجام دهند، ولی دنیا هم این روزها سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین‌ها را توصیه نمی‌کند.

معاملات در خرید و فروش‌های بیت‌کوینی به صورت  مجازی می باشد که هر فردی که پولش را به حساب معامله‌گران سوداگر انتقال میدهد، باید سودش را هم در رویا و دنیای مجازی، پیگیری نماید؛ یعنی سودی در کار نیست و همچنین اصل پول هم  دیگر وجود ندارد.
بعضی از معامله‌گران مفهوم بیت کوین یا همان ارزهای رمزنگاری شده را هم نمی‌دانند؛ چه برسد به معاملات بیت کوینی. البته ناگفته نماند کسانی هستند که با تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال سود بیت کوینی را محاسبه می کنند.یعنی  کسانی که به گزارشات منفی در رسانه‌ها در زمینه معاملات پرریسک بیت‌کوین، واکنش نشان می‌دهند و از سودهای میلیاردی خود، احساس نگرانی می کنند. ولی تبلیغات مثبت آنها برای معاملات بیت‌کوینی، احتمال دارد اندک سرمایه عده‌ای را نابود کند.

داستان بیت کوین مختص به ایران نیست ؛ این روزها همه دنیا معتقدند که معاملات بیت‌کوینی یکی از پرریسک‌ترین معاملات می باشد و تمامی مقامات مسئول درزمینه پولی و مالی  اکثر کشورهای پیشرفته دنیا هم، نسبت به آن هشدار می‌دهند، آنها معتقدند که این معاملات مطمئن نیست و هنوز هم آن را به رسمیت قبول ندارند.

کارنامه عملکردی معاملات بیت‌کوین و قیمت آن هم، به خوبی این موضوع را روشن میکند که نوسانات ارزهای رمزنگاری شده، بسیارزیاد است و نمی‌توان از آن به عنوان یک معامله سودآور یا حتی زیان‌آور یاد کرد؛ مخصوصا این افت قیمتی هفته‌های گذشته همه را شگفت‌زده کرده است.

ولی بعضی از معامله گران از این معاملات  دفاع میکنند، به خصوص کسانی که در حال حاضر، سودهای خوبی را از این طریق به دست آورده اند و با اندک تسلطی که به معاملات بیت‌کوینی دارند، وارد آن شده اند ؛ ولی آنگونه که همه هشدار می‌دهند، این سودآوری خیلی  ماندگار نخواهد بود.

یکی از معامله‌گران بیت‌کوینی می‌گوید: از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال برای خرید و فروش بیت‌کوین استفاده کردم و تا این زمان هم سود خوبی به دست آوردم؛ پس نباید با بدبینی نسبت به بیت‌کوین، ذهن فعالان این عرصه را مشغول کرد.

وی گفت: در فضای نامساعد کسب و کار این روزهای بازار، بیت‌کوین محل خوبی جهت  کسب درآمد می باشد و گویا هم با آن مخالف نیست، زیرا اگر مخالف بود تا به حال برای نظارت بر این معاملات، اقدامی انجام میداد؛ بنابراین بانک مرکزی هم موافق با این روند است که بیت کوین ادامه داشته باشد.

او درباره ریسک ناشی از معاملات بیت کوین می گوید: تا اکنون که فقط برای من فقط سود داشته است و بنابراین به نظر من ریسکی هم وجود ندارد، علاوه براینکه سرمایه گذاری من مطمئن می باشد و مبلغی از پول و سودی که به دست آورده ام را دوباره در معاملات بیت کوینی استفاده می کنم.

در این میان بعضی از سرمایه‌گذاران خارجی هم، بیت‌کوین را کلاهبرداری می دانند و معتقدند که رشد بیت کوین، از «حبابی شدن قیمت پیاز گل لاله» هم بدترخواهد بود  و پایان خوبی ندارد. در این بین هم یک گروه دیگر هم در میان این دو گروه موافقان و مخالفان بیت‌کوین وجود دارد که نه عقیده دارند این بهترین راه سرمایه‌گذاری است و نه آن را بدترین راه سرمایه‌گذاری می‌دانند.

البته نظر میلیاردر معروف، مارک کوبان هم این است که اشکال ندارد تا ۱۰ درصد از پس‌انداز خود را در سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالا مانند بیت‌کوین و اتروم هزینه کنید. او گفت: شما فقط باید فکر کنید که این پول را کاملا از دست داده‌اید وبعد  مریم مقدس را صدا کنید! نظر تونی رابینس هم درباره سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین این است که مثل رفتن به لاس‌وگاس (و قمار کردن) است؛ پول سریع و آسان.

سرمایه‌داران بزرگ خارجی توصیه می‌کنند افراد باید  روی چیزی شرط‌بندی نمایند که از توان از دست دادن آن را داشته باشند. اگر سود کردید که خوب است، ولی اگر ضرر کردید شما فقط سرمایه‌های غیر ضروری خود را از دست داده‌ باشید.

ناصر حکیمی، معاون بانک مرکزی هم عنوان کرد که به نهادهای نظارتی مانند دادستانی و قوه قضاییه نامه نوشته شده است تا بر این نوع معاملات نظارت داشته باشند، زیرا به اعتقاد او، معاملات بیت کوینی ریسک بالایی دارد. او به مردم هم توصیه می کند که سرمایه های اندک خود را در این فضا به کار نبرند و بدانند که سرمایه گذاری در بیت کوین با ریسک بالا همراه است.

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که، بانک مرکزی باید سرعت عمل بیشتری در تدوین قوانین مرتبط با بیت کوین از خود نشان دهد و اینکه مقامات این بانک، قول تدوین قوانین و دستورالعمل ها، تا پایان امسال را می دهند، شاید چندان مناسب نباشد، زیرا سرعت فراگیری این معاملات، روز به روز افزایش می یابد و ممکن است شرایط  برای مدیریت سخت شود.

بنابراین باید سرعت عمل در واکنش به این چنین مسائلی از طرف سیاستگذار پولی و مالی کشور بیشتر شود تا مشابه بعضی مسائل دیگر، شاهد حضور دیرهنگام دولت در مدیریت پدیده‌های این چنینی نباشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *