بسته‌های حمایتی دولت برای تولید و صادرات در سال ۹۷

بعد از اجرایی شدن دو «طرح رونق تولید» و «بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی» طی این دو سال ، دولت دوباره تصمیم گرفته حمایت از تولید و صادرات را در سال آینده به عنوان بسته‌های حمایتی درنظر بگیرد.

در سال 95 طرح رونق تولید اقتصادی و بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی برای حمایت از دو بخش تولید و صادرات در نظر گرفته شده است.

طرح رونق تولید در سال گذشته با پرداخت تسهیلاتی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی تقریبا موفق بوده است ولی  امسال  اصلا شرایط مطلوبی را نداشته است و بنا به آمارها با گذشت 6 ماه  از سال فقط حدود ۴ درصد از اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به آن محقق گردیده است.

در بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی نه سال گذشته نه امسال عملکرد نهادهای متولی از جمله صندوق توسعه ملی،بانک های عامل و سازمان برنامه و بودجه اصلا جالب نبوده و فقط بخش اندکی از این اعتبارات مثل منابع بانکی و منابع بودجه ای تحقق یافته است و تا این زمان گزارش واضحی از میزان پرداختی ها توسط این نهادها منتشر نگردیده است.

طرح رونق تولید

در سال 95 طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی برای پرداخت تسهیلات به ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شده است.

این طرح مربوط به سال جاری که به عنوان رونق تولید اقتصادی در سال جاری درنظرگرفته شده ، ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتی در جهت بهبود وضعیت فعلی و همچنین۱۰ هزار میلیارد تومان برای ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ برای نوسازی و بهسازی تعریف گردیده است.

بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی

بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که به پیشنهاد کارگروه برنامه ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی) در جلسه ای به تاریخ ۱۳۹۶.۵.۹ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید، ازسوی  معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردید.

این بسته در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی «برنامه‌های حمایتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور» برای اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا صادرکنندگان کالا و خدمات به روش‌های متفاوت مورد حمایت قرار بگیرند. که این بسته جایگزین بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی مربوط به سال ۱۳۹۵ گردید.

پیش‌بینی ۲ بسته حمایت از تولید و صادرات در بودجه سال ۹۷

سیدحمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه از پیش‌بینی 2 بسته اساسی در بخش صنعت، معدن و تجارت در بودجه سال ۱۳۹۷ خبر داد. بسته‌های حمایتی در بخش صادرات و تولید که بسته حمایت از تولید، فراتر از وزارت صنعت، معدن و تجارت حوزه کشاورزی و خدمات را نیز شامل می شود.

که بعد از اینکه طرح رونق تولید و بسته حمایت از صادرات غیر نفتی طی 2 سال اخیر مد نظر قرار گرفته‌اند، در سال ۱۳۹۷ نیز دوباره این 2 طرح تداوم خواهند داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *