بازرگانان می توانند از روش های قبلی،ارز خود را تامین کنند

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود بازرگانان مختارند از طریق روش‌های پیشین ارز مورد نیاز خود را تامین نمایند و سامانه نیما یکی از راه‌های جدید در این زمینه محسوب می شود.
در حال حاضر سامانه ارزی جدید بانک مرکزی به نام نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و تبدیل فضای رقابت صرافان جهت تامین ارز متقاضیان کار خود را شروع نمود.
طبق نوشته تارنمای بانک مرکزی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: امروزه واردکنندگان و متقاضیان اصلی ارز به دو طریق ارز مورد نیاز خود را تامین می نمایند. یکی به صورت کانال بانکی است و دیگری که به تامین ارز غیربانکی معروف است از طریق حواله به حساب فروشنده و توسط صرافی ها انجام می شود.
«ناصر حکیمی»گفت : مسیر مشابهی در سامانه نیما جهت تخصیص ارز مد نظر است.
حکیمی همچنین افزود: در مرحله اول ، واردکننده به عنوان متقاضی ارز با ورود به این سامانه، فرایند درخواست خرید ارز را انتخاب می کند. در این حالت متقاضی قادر است صرافی موردنظر خود را نیز انتخاب یا بدون تعیین آن، فقط پیشنهادی را در سامانه اعلام نماید.
سپس صرافی ها از طریق پنل موجود روی سامانه درخواست های متقاضیان را مشاهده می کنند و طبق تقاضاهای ثبت شده از طرف بازرگان، پیشنهاد خود را ارسال می کنند. که بازرگان می تواند بین نرخ های مطرح شده از طرف صراف ها یک نرخ را انتخاب نمایند.
جکیمی درمورد نحوه پرداخت وجوه (تسویه) بین بازرگان و صراف ها گفت:برای این سامانه امکان پرداخت الکترونیکی نیز وجود دارد ولی تا این زمان با توجه به حجم بالای تراکنش ها و بالا بودن مبالغ از سامانه ساتنا استفاده شده است.
وی تاکید کرد،این سامانه به طورآزمایشی فعالیت می نماید و به فرایند موجود و فعلی صرافی ها، خللی ایجاد نمی کند.
مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، هدف از راه اندازی سامانه نیما را تسهیل تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان بیان کرد و گفت: حجم مبالغی که از طریق کانال های غیربانکی تامین ارز انجام می شود بسیار زیاد است و سامانه ای مثل درگاه ارزی وجود ندارد که به بخش بانکی تامین ارز متقاضیان مربوط باشد.
«مهدی کسرایی پور»گفت: به دلیل اطمینانی که به صرافی بانک ها هست، این طرح با صرافی بانک ها آغاز شد وبعد از آن انتظار داریم با ایجاد شرایط لازم، صرافی های غیربانکی نیز به این سامانه ملحق شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *