بازار رقابتی عراق و مزیت های خوب ایران

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: با امن شدن عراق ، تمامی کشورها خواستار فعالیت در عراق هستند، بنابراین عراق تبدیل به یک بازار رقابتی شده است.
یحیی آل اسحاق درباره سفر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه به عراق بیان کرد: این هیئت ترکیبی از دولت و یک گروه هم رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتاق های بازرگانی استان های مرزی و همچین بنده به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تشکیل شده بود.
وی در مورد برنامه ها و اهداف این سفر،گفت: درطی این 14 سال تلاش در زمینه اقتصادی ، نقاط مثبت و منفی و مشکلات و نارسایی هایی وجود دارد و مقرر شده تا در این فرصت این مسائل را برطرف نماییم و برنامه ای که با شرایط جدید مطابقت داشته باشد، طراحی کنیم و فعالیت ها بهتر انجام شود.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، وضعیت عراق را از لحاظ اقتصادی تشریح کرد وافزود: عراق از لحاظ توانایی های مالی وضعیت بالقوه مناسبی دارد چرا که صادرات نفتی تقریبا دو برابر ایران و جمعیتی نصف ما دارد و بازاری دارد که که 40 سال عقب بوده است و در همه حوزه ها نیاز به واردات دارد.

وی گفت: بازار اقتصادی در عراق آمادگی لازم را دارد و قادر هستیم در حیطه های مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و وسایل بهداشتی، میوه و تره بار، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی با عراق همکاری نماییم.
آل اسحاق بیان کرد: حجم مبادلات تا پایان امسال بین 7 تا 8 میلیارد دلار بوده است. که بیشتر به عراق صادرات انجام دادیم.
وی تشخیص وضعیت جدید دولت عراق را مهم دانست وعنوان کرد: عراق تا این زمان درگیر مسائل داعش و مسایل امنیتی و نظامی بوده است که با لطف خداوند وهمچنین کمک ایران و تلاش های خود این کشور ، این مشکل را برطرف کرده اند ، و شرایط به سمت مسایل اقتصادی رو به بهبود است. تا این زمان بیشترین فعالان در بازار عراق، چین، ترکیه و ایران هستند اما الان به دلیل امن تر شدن عراق، کلیه کشورها تمایل به فعالیت و حضور در این کشور را دارند، بنابراین بازار عراق یک بازار رقابتی در همه حوزه ها می باشد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: باید از نظر قیمت، و نیز از نظر کیفیت و هم از نظرخدمات پس از فروش و هم فاینانس ها بازار عراق مورد بررسی قرار دهیم تا در رقابت موفق شویم.
وی همچنین گفت: مزیت های ایران خوب است هم از لحاظ نزدیک بودن به این کشور، هم به لحاظ تکنولوژی و مسایل فنی شرایط مناسبی داریم و این عوامل مثبتی است جهت حضور در این بازار اما باید به رقبای دیگر توجه نماییم و کشوری که بتوانند در عراق جایی پیدا نماید حداقل تا 15 سال می توانند در آن کشور فعالیت داشته باشد.البته عراقی ها به دنبال سرمایه گذاری در کشورشان می باشند تا واردات کالا کمتر انجام دهند هدف آنها افزایش خودکفایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *