ایران،دوحه و مسقط را شریکان جدید تجارت خارجی خود می داند

ایران در تلاش است که اهمیت شهر دوبی را به عنوان یک “هاب منطقه ای” در تجارت خارجی خود کم‌رنگ تر کند و به جای آن شهر دوحه و بنادر عمان را جایگزین تجارت منطقه ای و جهانی خود نماید.دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهد کشورهای قطر و عمان را جایگزین امارات متحده عربی در تجارت خارجی خود قرار دهد.
طبق گفته خبرگزاری شینهوا، درادامه تحولات و تنش‌های جدید روابط بین تهران و ابوظبی ، دولت ایران در تلاش است که اهمیت شهر دوبی را به عنوان یک “هاب منطقه‌ای” در تجارت خارجی خود کم‌تر نماید و به جای آن شهر دوحه و بنادر عمان را جایگزین تجارت منطقه‌ای و جهانی خود نماید.
ایران هرسال میلیاردها دلار کالا از راه دوبی وارد می‌کند و دراین 3 دهه گذشته نقش دوبی در تجارت خارجی ایران بسیار افزایش پیدا کرده است.
طبق گزارش وب سایت ایرانی” فایننشال تریبیون” درتصمیمی که اخیرا ایران به دلیل افزایش فشارها و سخت‌گیری‌های جدید دولت امارات متحده عربی و مقامات دوبی به تجار ایرانی از طریق وضع قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، صدور ویزا و محدودیت‌های بانکی انجام شده است.
در اوایل ماه جاری میلادی بانک مرکزی ایران اعلام نمود به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید بانک‌های دوبی برای بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی ایران در تلاش برای جایگزین کردن بانک های دیگر منطقه جهت تجارت و دادوستد بانک‌های ایرانی می باشد.
در حال حاضر روابط سیاسی ایران با قطر و عمان در ماه‌های گذشته بهتر شده است ولی روابط تهران و ابوظبی درماه‌های اخیر و مخصوصا از زمان تحریم همه‌جانبه دولت قطر از طرف همسایگان عرب این کشور – عربستان سعودی، امارات و بحرین- دچار تنش و مشکل شده است.
حسین یعقوبی معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران بیان کرد که ایران در تلاش است که کشورهای قطر و عمان را به جای امارات در تجارت و دادوستد منطقه‌ای خود انتخاب نماید.
این درحالی است که “عدنان موسی‌پور” رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر نیز در مصاحبه‌ای با “فایننشال تریبیون”بیان کرد: قطر و عمان توانایی تسهیل تجارت خارجی ایران را دارا می باشند. و این در صورتی است که ما نباید روابط تجاری خود خود را با امارات متحده عربی قطع نماییم زیرا این کشور تنها راه تجارت خارجی ما در دوران تحریم‌ها بوده است.
طبق آخرین آمار گمرک ایران، حجم تجارت ایران و امارات متحده عربی در سال 2017 بالغ بر 12.9 میلیارد دلار بوده که رقم بسیار بالایی می باشد و اهمیت این رقم مخصوصا هنگامی که با حجم تجارت ایران با کشورهایی مانند قطر و عمان مقایسه می گردد بیشترحس می‌شود.
حجم صادرات ایران به قطر در یازده ماه منتهی به 20 فوریه 2018 بیش از 215 میلیون دلار می باشد.این مقدار در مدت مشابه سال گذشته فقط 92 میلیون دلار بوده است.در ضمن حجم واردات ایران از قطر در ده ماه منتهی به 21 ژانویه 2018 با 157درصد رشد به رقم 21 میلیون دلار رسیده است.اینطور که مشخص است دور زدن محدودیت‌های بانکی مهم‌ترین انگیزه ایران و تجار ایرانی از تمایل به سمت بانک‌های قطری به جای بانک‌های اماراتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *