انحصار واردات خوردو به نفع چه کسانی ست؟

در ازای واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی تعلق میگیرد به واردکنندگانی  که انحصار در بازار را از آن خود کرده اند.

دی ماه سال گذشته با دستور العمل واردات خودرو انحصار واردات در اختیار عده خاصی از واردکنندگان که با نام نمایندگی فعالیت میکنند قرار گرفت. پس از شش ماه از این دستور العمل، با پایان یافتن اعتبار ثبت سفارش تمامی واردکنندگان متفرقه از بازار حذف گردیدند و بازار کاملا در اختیار واردکنندگان رسمی قرار گرفت. هرچند در واقعی بودن ارتباط این شرکتها با کمپانی های تولیدکننده مادر هنوز ابهاماتی وجود دارد ولی  در 3 ماه اخیر سایت ثبت سفارش برای این شرکتها نیز بسته شد.

در روزهای اخیر به دلیل خبر عذرخواهی شرکت تویوتا از آمریکاییها برای فروش یک دستگاه  خودرو به سفارت ایران در  هند خبر مطرح شد ، بحث انحصار در واردات بار دیگر به بحث اصلی در نشست های  خبری تبدیل شده است.

بسیاری برندها نمایندگی رسمی ندارند

شیوا رئیس شورای رقابت معتقد است،طبق گفته  قانون گذار هر کالایی که می‌خواهد وارد کشور شود باید خدمات پس از فروش داشته باشد و این در حالی است که نماینده های غیررسمی امکان ارائه خدمات پس از فروش نداشتند، چند سال پیش پیشنهاد کردیم نمایندگان رسمی، خدمات پس از فروش را به نمایندگان غیر رسمی بفروشند، وزارت صنعت، معدن و تجارت آن زمان  نیز این پیشنهاد را پذیرفت

این دستورالعمل مدتی اجرا شد و حاصل آن ایجاد یک بازار رقابتی خوب شد . الان با وجود اینکه برجام اجرایی شده ولی گرفتن مجوز نمایندگی به علت وجود بسیاری از موانع کار آسانی نیست و هنوز برای بسیاری از برندها نمایندگی رسمی نداریم به همین دلیل ادامه اجرایی شدن همان دستورالعمل قبلی راهکار بسیار خوبی نسبت به حذف غیر نمایندگیها بود.

شیوا با با بیان اینکه نباید انحصار در بازار ایجاد شود، می‌گوید: «اگر دستورالعمل مشکلی دارد باید مشکل آن برطرف شود، در غیر این صورت حذف غیر نمایندگیها باعث انحصار بازار خودروهای وارداتی می شود و هرجا که انحصار صورت بگیرد، شورای رقابت اقدام خواهد کرد.

در روزهای اخیر وزیر صنعت از ارسال آیین نامه پیشنهادی خود به هیئت دولت خبر داده است،  هنوز جزییات این دستورالعمل مشخص نیست ولی باید منتظرتصمیم دولت برای واردات بود. آن چه که مشخص است داستان واردات خودرو به یک کلاف سردرگم برای تصمیم سازان تبدیل شده است و مسدود ماندن سایت ثبت سفارش تاکید بر این موضوع دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *