اقدامات گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق کالا

 رئیس هیئت تحقیق و تفحص ازجریان مبارزه با قاچاق کالا، بهره برداری از سیستم و تجهیزات برای مقابله با قاچاق کالا را الزامی دانست و گفت: گمرک اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده است که برای تجهیز مرزها باید اضافه شود.

احمد انارکی با اشاره به سوال نمایندگان از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: جلسات متعددی با دستگاه ها برگزار کردیم که تعداد بسیاری از آن ها عضو ستاد و بعضی  نیز مرتبط با این کار هستند و در حال مرور سوالات و چالش ها هستیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و نیز به بازدیدهای میدانی از گلوگاه های مختلف کشور اشاره نمود و گفت: از اردیبهشت ماه این کار را شروع نمودیم ؛ هیئت رئیسه تحقیق و تفحص مشخص هستند و کار در حال  انجام شدن است و هماهنگی دستگاه های مختلف با یکدیگر در حال بررسی است.

انارکی نبود سیستم یکپارچه در مرزها را از جمله مشکلات پیش روی کشور در مبارزه با قاچاق کالا دانست  و افزود: بعضی بحث ها درزمینه  تعزیرات به نتیجه رسیده است ولی هنوز آماری از این طرح در دست  نیست.

این نماینده مجلس به آمار سه میلیارد دلاری قاچاق ورودی البسه اشاره کرد وافزود: مرزها و گلوگا ه ای و کالاهایی که بصورت کوله بری و ته لنجی مورد سواستفاده قرار می گیرد.

انارکی گفت سوء استفاده از موضوع ته لنجی و کوله بری به افزایش آمار قاچاق کالا منجر می شود، افزود: اینکه سود قاچاق به کوله بر می رسد، اینطور نیست ولی در این زمینه سو استفاده هایی می شود و آمار ستاد ۱۳,۶ میلیارد دلار درمورد کوله بری است و ته لنجی ۲.۴ میلیارد دلار است.

انارکی افزود: قاچاق کالا به اسم کوله بری و ته لنجی وارد کشور می شود که آمار بالایی است ؛ کالا همچنین از گمرکات نیز وارد می شود که با  کم اظهاری یا تخلفات گمرکی در واردات کالا روبرو هستیم.

انارکی لزوم بهره برداری از سیستم و تجهیزات برای مبارزه با قاچاق کالا را از اساسی ترین اقدامات دانست و افزود: اگر نشود تجهیزات را در مرزها مستقر کرد، کنترل لازم انجام نمی شود و گمرک اقدامات شایسته ای در این زمینه صورت داده که  باید برای تجهیز مرزها، اضافه گردد.

آنچه انتظار میرود این است که چرا سامانه های گمرک نتوانسته اند این تخلفات را کشف کنند؟ کاملا واضح است که کلیه اقدامات متخلفان قبل ازارتقای عملکرد سامانه های الکترونیکی گمرک بوده است و اصلی ترین دلیل این اتفاقات هم عدم ارتباط الکترونیکی گمرک با بندرمی باشد که خوشبختانه این ارتباط از اواخر سال گذشته ایجاد  شده است و گمرک هم از اول سال جاری با الکترونیکی شدن بارنامه ها اعلام نمود که ۱۰۰ درصد کالاهای وارداتی را به کمک سامانه جامع گمرکی کنترل می نماید، و با کمک همین سامانه جامع گمرکی کلیه اطلاعات متخلفان توسط دفاتر نظارتی در سال ۱۳۹۴ استخراج و توسط دفاتر نظارتی گمرک بررسی می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *