افزایش 13 میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران

سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: اوضاع ارزی کشور مطلوب است و طبق اعلام صندوق بین المللی پول ذخایر ارزی ایران از 95 میلیارد دلار به 108 میلیارد دلار رشد داشته است.
محمدباقر نوبخت در روز سه شنبه در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان گفت: از اول اردیبهشت تاکنون قادربودیم 4 میلیارد و 650 میلیون دلار ثبت سفارش جهت کالاهای اساسی، دارو، لوکس و غیر ضروری انجام دهیم و تراز تجاری کشور در فروردین ماه 600 میلیون دلار مثبت بوده است. وی افزود: هدف مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم کشور، رشد اقتصادی می باشد که باید برای رسیدن به این هدف شرایط سرمایه گذاری مهیا شود تا در تولید ملی و اشتغال رشد کنیم.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در سال قبل و امسال از دوطریق، سرمایه گذاری ترسیم شده که یکی از راه استفاده از امکانات غیردولتی و بعدی استفاده از اعتبارات دولتی می باشد. نوبخت گفت: در زمینه استفاده از امکانات غیردولتی، بانک‌ها باید این کاررا انجام دهند و سرمایه لازم را در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی نیازمند به سرمایه در گردش قرار بدهند که این کار در سال قبل در قالب تسهیلات رفع موانع تولید انجام می شد. وی افزود: بانک‌ها در سال قبل 18 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات بالغ بر 26 هزار واحد صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط از مجموع 80 هزار واحد پرداخت نمودند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: مسیربعدی جهت سرمایه گذاری، استفاده از اعتبارات دولتی می باشد که خزانه باید دست بکار شود که در سال گذشته 42 هزار و 500 میلیارد تومان از تملک دارایی های سرمایه ای جهت طرح ها تعلق گرفت. وی درباره اختصاص هزار و 200 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در سال گذشته گفت: صندوق توسعه ملی 6 هزار و 700 میلیارد تومان جهت احیای 550 هزار هکتار از زمین های خوزستان و ایلام در اختیار دولت قرار داد. نوبخت درباره مهارآب‌های مرزی گفت: رهبر معظم انقلاب جهت مدیریت منابع آب با برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای هر سال 2 میلیارد دلار موافقت نمودند.
وی عنوان کرد: 797 هزار نفر از مجموع 3 میلیون و 200 هزار نفر جویای کار در سال قبل وارد بازار کار شدند و از طرف دیگر7 هزار نفر نیز بیکار شدند. وی کاهش نرخ بیکاری را از 12.4 درصد به 12.1 درصد عنوان کرد و گفت: میزان اشتغال در سال جدید افزایش پیدا خواهد کرد چراکه میزان تسهیلات بانکی از 18 هزار و 500 میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت:طبق پیش بینی که انجام شده است امسال جهت ارتقا و اتمام طرح‌های عمرانی با مشارکت بخش خصوصی، ١٢۶ هزار میلیارد تومان نیاز می باشد. رئییس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره صحبت های رئیس جمهوری آمریکا جهت خروج از برجام گفت: ما برای هرنوع اقدامی آمادگی داریم و از قبل برای آن برنامه ریزی و پیش بینی بودجه کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *