افزایش همکاری ایران با کشورهای منطقه با استقبال چین همراه بود

وزارت خارجه چین نسبت به افتتاح بندر چابهار در ایران ابراز امیدواری کرد و آن را در مسیر ارتقاء ثبات و رفاه منطقه قلمداد کرد.

طی افتتاح مرحله نخست  توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ایران، وزارت خارجه چین نسبت به این رویداد ابراز خوشحالی کرد.

به گزارش خبرگزاری هندی «پی تی آی» وزارت خارجه چین روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد  که راه اندازی بندر راهبردی چابهار در ایران، باعث گرد تا هند به صورت مستقیم با افغانستان داد و ستد انجام دهد و رقابت با بندر گوادر پاکستان باعث صلح و ثبات منطقه شود.

«ژنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نظر به اینکه دیدگاه پکن درباره این پروژه با توجه به سرمایه گذاری هنگفت این کشور در پروژه بندرگوادر در پاکستان ( ۵۰ میلیارد دلار ) بدون اظهار نظر مستقیم گفت: «در باره بندر چابهار می‌خواهم پاسخ اصولی بدهم. ما از توسعه روابط دوستانه بین کشورهای منطقه و همکاری سودمند دو جانبه استقبال می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت : «امیدواریم که همکاری‌های مناسب باعث حفظ صلح منطقه‌ای و ارتقاء ثبات و رفاه منطقه شوند.»

این منبع خبری در پایان نوشت: بندر چابهار به عنوان دروازه‌ای جهت دستیابی به فرصت‌های طلایی تجاری برای هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی می باشد.

بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشورمی باشد و از مزایای ویژه‌ای مانند موقعیت جغرافیایی مناسب و ترانزیتی برخوردار است، در ضمن دسترسی این بندر به آب‌های آزاد باعث شده که کشورهای آسیای میانه، هند، چین، افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای اروپایی نیز تمایل داشته باشند که از این بندر جهت عبور کالاهای خود استفاده کنند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) پیمانکاری اجرای مرحله اول  توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را عهده دار بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *