افزایش مبادلات تجاری ایران با ترکیه

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: آمریکا با نقض برجام و شرایط سیاسی منطقه فرصتی جهت افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه ایجاد کرده است.
اکبر نوبخت گفت : مقدار واردات ترکیه از ایران در سال گذشته ،7 میلیارد و ۴۹۲ میلیون دلار بوده است.
وی افزود: ایران توانسته در میزان صادرات به ترکیه رتبه هفتم را کسب نماید و کشورهای صادرکننده به ترکیه قبل از ایران چین، آلمان، روسیه، آمریکا، ایتالیا و فرانسه می باشند.
وی همچنین گفت: ازطرف دیگر زمانی که تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال شده بود ، ترکیه در کنار کشور ما بود و امروز نیز از گسترش روابط اقتصادی استقبال می نماید.
نوبخت درباره همکاری های بخش های خصوصی‌سازی و مهم بین ایران و ترکیه گفت:شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران سرمایه‌گذاری کردند که با این شرایط ایجاد شده منطقه آزاد ماکو پذیرای سرمایه‌گذاران این کشور می باشد.
وی درباره روند مراودات بازرگانی بین منطقه آزاد ماکو و ترکیه، صعودی می باشد گفت: ایران و ترکیه دو کشور دوست و همسایه هستند و پیرو مذاکره‌های قبلی بین بانک مرکزی و طرف‌های ترکیه‌ای مبادلات تجاری با لیر و ریال صورت می گیرد.
وی افزود: مشکلات ورود کالای همراه مسافر و سهمیه بازاریان بازارچه‌های مرزی منطقه نیز به زودی پیگیری می شود و مشکلات آنها نیز برطرف خواهد شد.
وی گفت: ایران و آنکارا از حجم تجاری تصاعدی برخوردارند و با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام به دلیل تجربه‌های پیشین در تجارت بین دو کشور اثر چندانی نخواهد گذاشت.
منطقه آزاد ماکو به دلیل محدوده جغرافیائی دارای شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان می باشد و در شمال غرب کشور قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *