آداب تجارت با کشور چین

چین که با نام رسمی جمهوری خلق چین شهرت دارد در شرق قاره ی آسیا قرار داردو با 1/3میلیارد نفرجمعیت، پرجمعیت ترین کشور دنیاست.که دارای 22 استان،5منطقه خودمختار،4شهر با مدیریت مستقیم و 2 منطقه اداری ویژه بسیار خود مختار می باشد و پایتخت این کشور پکن است.

چین با 9/6میلیون کیلومتر وسعت چهارمین کشور وسیع جهان و دومین کشور بزرگ از نظر وسعت در دنیاست.

جنگل و بیابانهای گبی و تکله مکان نزدیک به مغولستان و سیبری و روسیه در ناحیه خشک شمالی قرار گرفته تا جنگل های زیرگرمسیری نزدیک به ویتنام ،لائوس و برمه.و سمت غرب کشور رشته کوههای هیمالیا و تیان شان مزر طبیعی با هند و آسیای میانه را ایجاد کرده است.نواحی شرقی کشور کم ارتفاع و دارای ساحلی به طول 14500 کیلومتر در جنوب شرقی با دریای جنوب چین و در شرق با دریای چین همسایه است.که در آن سو کره و تاوان و ژاپن قرار دارند.

چین دارای یکی از کهن ترین تمدن های تاریخ است که در سواحل رود زرد در دشت شمال چین واقع است ایجاد شو.چین از سریعترین رشد اقتصادی در دنیا برخوردار است و بزرگترین صادر کننده و دومین واردکننده بزرگ کالا در دنیا میباشد.

چین همچنین دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص ملی است.چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی،اپک،سازمان همکاری شانگهای و همچنین گروه 20 است. و دارای سلاح هسته ای میباشد که بزرگترین ارتش دائمی دنیا را دارد. دومین بودجه دفاعی دنیا به چین تعلق دارد.برخی از دانشگاهیان و تحلیل گران سیاسی و اقتصادی و نظامی به چین لقب ابر قدرت را داده اند.

و زبان چینی که 1 میلیارد و 700 میلیون نفر گوینده دارد پرشمارترین زبان دنیا معرفی شده است.

روابط چین و ایران

چین بدهکار بزرگ نفتی به ایران است که این بدهکاری 22میلیارد دلار می باشد که برای تسویه این بدهکاری به صادرات کالا به ایران میپردازد.ایران برای دستیابی به پشتیبانی های سیاسی چین سیاستی را به کار گرفت به نام نگاه به شرق که با این سیاست همکاری های تجاری و قراردادهای گسترده ای میان این دو کشور ایجاد شد. که یکی از این قراردادها معاهده ای در سال 1387 شمسی بود که ایران درآمدی که از فروش نفت به دست می آورد را به صورت پشتوانه ال سی های خرید کالای چینی در اختیار چین میگذاشت یکی دیگر از مفاد این معاهده صدور بیمه برای افتتاح ال سی های چین یا فروش نسیه کالاهای چینی بود.چین آمادگی خودرا برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور اعلام کرده است.

رئیس جمهور چین طی کنفرانسی که در شانگهای با موضوع تعامل و اعتمادسازی در آسیا برای بیشتر شدن  نقش چین در منطقه و نادیده گرفتن آمریکا برگزار شد، در حضور ولادیمر پوتین، پیشنهاد طرح ایجاد ساختار امنیتی را داد که بر پایه همکاری با ایران و روسیه پا بر جا است و در این طرح وجود  آمریکا را به طور کل در امنیت آسیا حذف کرد.  که این کارچین با واکنش شدید آمریکا روبه رو شد

رفتار مصرف کنندگان چینی

مصرف کنندگان چینی اغلب اجناس را به مقدار کم خریداری می‌کنند و فقط برای مراسم خاص در حجم بالا خرید انجام میدهند ولی  اگربه مقدار زیاد خرید کنند از فروشنده توقع دارند که حتما به آن ها تعدادی را به صورت رایگان  بدهد. افراد زیادی در چین نسبت به قیمت حساسند و قبل از  انجام خرید قیمت ها را مقایسه می‌کنند، به همین دلیل شرکت‌های بسیاری استراتژی قیمت را در این کشور به کار میگیرند.

اغلب چینی‌ها خرید لحظه ای انجام میدهند.به صورتی  که بیشتر آن ها در فروشگاه تصمیم می‌گیرند که چه برندی راخریداری کنند. بسیاری هم نیز تحت تاثیر چاشنی ها و مشوق ها قرار میگیرند وتعداد کمی قبل از وارد شدن به فروشگاه دقیقا می‌دانند که برای چه کالا و برندی آمدند.به همین دلیل  یک روش مناسب برای ترغیب افراد، استفاده از ابزارهای  بازاریابی در فروشگاه ها  وهمچنین  به کارگیری چاشنی‌های فروش و سرمایه گذاری بر روی فروشنده‌ها می‌باشد که قادر است مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

چینی‌ها در بیشتر مواقع برندهای داخلی را ترجیح می‌دهند، اما طبق  تحقیقات اخیر درصد ترجیح برندهای داخلی کاهش یافته و درصد ترجیح برندهای خارجی در حال افزایش می باشد. مردم چین این نظر را دارند که کالاهای داخلی کیفیت خوب، بسته بندی ضعیف و قیمت های پایینی دارند.

چینی ها بسیار به حفظ ظاهر و وجهه اجتماعی خوداهمیت میدهند. این در حالی است که بعضی از آنها کالاهای لوکس میخرند وای برای تهیه غذا مشکل دارند.. آن ها بیشتر کالاها را برای برطرف کردن نیازهای اجتماعی خود تهیه می کنند، دراین صورت هم برند و قیمت برایشان مهم می شود.

بنابراین بازار مصرف کنندگان چین به سرعت در حال رشد است و محصولات جدید خیلی سریع از طرف مردم پذیرفته می‌شوند. که برای معرفی محصول جدید رسانه‌ی تلویزیون وپس  از آن روزنامه ها بهترین وسیله دستیابی به مشتریان به شمارمی‌آید. در ضمن تبلیغات شفاهی و توصیه‌های افراد نزدیک برای مصرف کنندگان چین حائزاهمیت است.

بازاریابی در نواحی مختلف چین

تعداد زیادی از شرکت‌ها در بازار چین نتوانستند موفق شوند، به دلیل اینکه مصرف کنندگان این کشور را به خوبی نمی‌شناسند یا تصورمی کنند که همه ی آن ها شبیه به هم فکر می‌کنند. ولی چین با ۵۰۰۰ سال تاریخ ثبت شده، یک کشور چند نژادی، چند فرهنگی، چند مذهبی و به لحاظ جغرافیایی بسیار وسیع است، پس می توان گفت که با طیفی از رفتارهای مصرفی مختلف مواجه هستیم .در ضمن این کشور به بخش های مختلف تقسیم شده است که به صورت جداگانه در مورد وضعیت هر منطقه نظر می‌دهند.

به دلیل گویش‌های بسیاری که در چین وجود دارد، باید دقت نمود در مورد نام برند ترجمه ی ورژن چینی برند خارجی بسیار اهمیت دارد و باید نام ترجمه شده ی برند مناسب و با معنا باشد.مانند ترجمه ی Pepsi Cola به چینی معنی “صدها اتفاق شادی آور” را می‌دهد. یا ترجمه‌ی برند ژاپنی National که وسایل صوتی و تصویری تهیه می‌کند، به چینی معنای “صداهای شادی آور” را می‌دهد.که باید به  گویش‌های مختلف دقت کرد. مانند یکی از بهترین نوشیدنی‌ها به نام  سون آپ در شانگهای فروش نرفت به دلیل اینکه در زبان محلی این عبارت به معنی “مرگ از طریق نوشیدن” است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *