1300 میلیارد تومان جهت حمایت از صادرکنندگان در نظر گرفته شد

مجتبی خسروتاج گفت: 1300 میلیارد تومان اعتبارجهت حمایت از صادرات درنظر گرفته شد.
معاون وزیر صنعت در همایش تامین مالی صادرات،گفت: در سال گذشته نیز بخشی از منابع لحاظ شده جهت حمایت از صادرات، برای پوشش بخشی از سود تسهیلات بانکی هزینه شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تشریح ٦ روش تامین مالی برای صادرات اشاره کرد وافزود: نخستین منبع تامین مالی صادرات، سیستم بانکی و استفاده از اعتبارات اسنادی می باشد.
او از گلایه صادرکنندگان در مورد روابط کارگزاری ایجاد شده از طرف سیستم بانکی، آنچنان که بانک ها گزارش می دهند ،ولی محقق نشده است،گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از واردات از محل روابط بانکی مثل اعتبارات اسنادی ایجاد شده است؛ برای مثال ، اگر در ١٠ ماه ابتدایی امسال ٤٠ میلیارد دلار واردات داشته ایم، ٥٠ درصد از این واردات در چارچوب روابط بانکی ایجاد شده است. چنین شرایطی باید در بخش صادرات نیز عملیاتی گردد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، دومین مسیر تامین منابع مالی را، تامین از محل منابع خریدار دانست.
وی افزود: صادرکنندگان در شرایطی کالاهای ویژه ای مثل محصولات پتروشیمی را صادر می نمایند که شرایط برای چانه زنی وجود داشته باشد و قادر باشند روند دریافت پول را به خریداران تعیین کنند، که در این صورت ، صادرکنندگان می توانند منابع صادراتی خود را از محل منابع خریدار تامین نمایند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، محور سوم تامین مالی صادرات را، استفاده از منابع سرمایه گذاران دانست و افزود:اگر صادرکننده پروژه صادراتی درستی داشته باشدو بتواند آن طرح را به خوبی به سرمایه گذاران معرفی نماید، قادر خواهد بود بخشی از منابع مورد نیاز را با حضور سرمایه گذاران تامین نمایند.
وی بیان کرد: صادرکنندگان می توانند با بهره مندی از ظرفیت های صندوق ضمانت صادرات و سایر بیمه کنندگان، با پرداخت کارمزدی به صندوق ضمانت صادرات، از تسهیلات مورد نیاز استفاده کنند.
خسروتاج درمورد روش دیگر تامین منابع مالی صادرات گفت: صادرکنندگان می توانند خدمات کارمزدی را به دیگران واگذار کنند و ازاین راه بخشی از نیازهای مالی را به فرد ثالث انتقال نمایند.
معاون وزیر صنعت، فاینانس (تامین منابع مالی خارجی) یکی دیگر از روش های تامین منابع مالی صادرات عنوان کرد و افزود: در یک سال گذشته ، از کشورهایی مثل اتریش، اسپانیا، روسیه اعتباراتی جهت خرید ماشین آلات انجام شده است که باید قسمتی از این پروژه ها طوری تعریف شود که در آینده به صادرات کشور کمک نماید.
رئیس سازمان توسعه و تجارت، تامین مالی را یکی از دغدغه های صادرات عنوان کرد وگفت: در ورود به عرصه رقابت های جهانی، تلاش می کنیم بهره وری را افزایش و هزینه ها را کاهش دهیم ، البته تامین مالی، نقشی مهمی در بخش کاهش هزینه ها ایفا می کند.
وی درمورد اعتبارلحاظ شده جهت حمایت از صادرکنندگان گفت: در حال حاضراین منابع به طور کامل پاسخگوی مشوق های صادراتی نمی باشد، زیرا اگر قادر باشیم ٢ درصد به صادرات جایزه دهیم، باید چهار هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *