گمرک ضمانت‌نامه بانکی واردات خودرو را ممنوع کرد

گمرک ایران با هدف حمایت از تولید و بهبود فضای کسب‌وکار بخشنامه نحوه دریافت ضمانتنامه بانکی در سال ۹۷ را ابلاغ نمود و دریافت ضمانتنامه بانکی واردات خودرو از ابتدای سال آینده را ممنوع کرد.
طبق این بخشنامه با توجه به بند (ت) ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و به استناد ماده ۶ قانون امور گمرکی ‌و برای راحتی و آسان شدن ترخیص کالاها و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید اجازه دریافت حقوق قانونی بعضی از کالاها طبق درخواست صاحب کالا، اظهارکننده یا نماینده قانونی با ضمانتنامه بانکی معتبر مطابق با فرم مورد قبول گمرک را دارد.

طبق این بخشنامه یکی از شرایط برای دریافت ضمانتنامه بانکی جهت مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات خط تولید، قطعات منفصله سی کی دی، قطعات یدکی مورد نیاز کارخانجات تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالان مجاز اقتصادی، انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، بیمارستانی، توانبخشی، تجهیزات کارگاهی، معدنی و نیز برای کالاهای اساسی مانند(گندم، برنج، شکر، جو، کنجاله، ذرت دامی، روغن و کره) با سررسید حداکثر ۱۵ بهمن ۹۷ تعیین گردیده است.
لازم به ذکر است برای حمایت از تولیدات داخلی گروهی از کالاهای وارداتی که دارای حقوق وردی بالای ۲۶درصد می باشند شامل استفاده از این تسهیلات نمی باشند که واردات خودرو نیز شامل این بند می شود.
کالاهای اساسی گفته شده و فصل ۹۸ فهرست منظم به کتاب مقررات صادرات و واردات از این بند مستثنی می باشد.
طبق این بخشنامه حقوق ورودی برای ترخیص قطعی کلیه کالاهای وارده به استثنای موارد گفته شده در بند «الف» حتما به صورت نقدی دریافت می شود.
همچنین برای توسعه صادرات غیرنفتی کالاهای صادراتی که شامل عوارض با تودیع ضمانت نامه با سررسید حداکثر یکساله قابل ترخیص می باشد.
البته دریافت ضمانت‌نامه بانکی در گمرکات کشور به صورت سیستمی بوده و الکترونیکی صورت میگیرد.
بنابراین دریافت ضمانتنامه جهت مالیات بر ارزش افزوده وکلیه هزینه‌ها ممنوع می باشد. و طبق این گزارش، این بخشنامه با امضای فرود عسگری رییس کل گمرک ایران برای اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *