گرانی دلارچه تاثیری در صادرات دارد؟

با اینکه تراز تجاری کشور تقریبا شش میلیارد دلار منفی می باشد، همچنان در یازدهمین ماه سال حدود چهار میلیارد و ۶۰۳ میلیون دلار صادرات انجام شده است.
در ۱۱ ماهه اول سال جاری صادرات کشور به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسیده است. که در مقایسه با واردات که بالغ بر ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلاراست تفاوت اختلاف این دو عدد نشان دهنده ی آن است که تراز تجاری کشور تا آخر بهمن‌ماه به اندازه پنج میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار منفی می باشد. که با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه گذشته (بهمن ماه)درآمدهای صادراتی افزایش پیدا کرده است که در این 11 ماه امسال در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزنی کالاهای صادراتی ۰.۸۱ درصد افزایش و از لحاظ ارزش این کالاها ۴.۹۶ درصد رشد داشته است.
عدنان موسی‌پور – رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی – در گفت‌وگو با ایسنا،گفت: عوامل متعددی بر صادرات کشورتاثیر گذار است، ولی یکی از مهم‌ترین آن نرخ ارزمی باشد. درحال حاضر آمار صادرات در بهمن‌ماه نشان دهنده ی آن است که صادرات در بهمن ماه نسبت به دی‌ماه رشد کرده و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم وضعیت بهترمی باشد.
وی افزود: مسئله ای که باعث افت تراز در سال جاری می شود بیشتر به نیمه اول امسال تعلق دارد که به دلیل تعطیلات نوروز، انتخابات ریاست جمهوری و مسائلی دیگرعقب افتادگی هایی رخ داده است ، حتی بسته حمایت از صادرات نیز در نیمه اول سال جاری ابلاغ نگردید و همه ی این موارد باعث عقب ماندگی‌های مربوط به حیطه صادرات در نیمه اول سال رخ داد.
موسی‌پور همچنین بیان کرد: ما کماکان خواستارواقعی بودن نرخ ارز می باشیم و با صحبت هایی که با دولت صورت گرفته صحبت از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ ارز شده است ولی این‌که ناگهانی نرخ ارز ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است شاید اتفاق خوبی نباشد، زیرا ما همیشه خواستارافزایش تدریجی نرخ ارز بوده ایم.
رییس کمیسیون توسعه صادرات افزود: هنگامی که دولت در تصمیمات خود از ابزارهای بانکی استفاده نماید و سود سپرده بانکی را از ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش می بخشد، یعنی اینکه به مردم اعلام می‌کند که سرمایه خود را در صادرات، تولید و تجارت خارجی استفاده نکنند و پول خود را به بانک ها بدهند.
وی گفت: این افزایش قیمت ناگهانی باعث شد که این حجم افزایش در طول دو سال صورت پذیرد.به هر حال در محیط اقتصادی هیچ عاملی قبل از شفافیت کارآمد نیست و لازم است شرایطی مهیا گردد که اقتصاد قابل پیش بینی شود و عوامل منفی کنترل گردد.
موسی‌پورادامه داد: البته نرخ بالای ارز به نفع صادرات می باشد و این گرانی‌ها تاثیر خود را بر صادرات گذاشته است و در این ماه شاهد تاثیرات افزایش نرخ ارز بر آمارهای صادراتی هستیم.
رییس کمیسیون توسعه صادرات همچنین پیش بینی نمود تا پایان امسال و با این نرخ ارز میزان صادرات کشور ممکن است به ۴۷ یا ۴۸ میلیارد دلار نیز برسد. و برای توسعه صادرات لازم است علاوه بر هدف‌گذاری به صورت مناسب و به جا تسهیلات مناسب هم لحاظ نماییم و زیرساخت‌های مربوطه نیز تقویت شود.
موسی‌پور پیش‌بینی کرد که وضعیت صادرات کشور در اسفندماه نیز با افزایش روبروست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *