کارت بازرگانی یک بار مصرف وجود ندارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: اصطلاح «کارت های اعتباری یک بار مصرف یا صوری» بارها در خبرها از زبان بعضی مسئولین  شنیده شده که یک «غلط مصطلح» است و اصلا چیزی به نام کارت صوری یا همان یک بار مصرف نداریم.

«حسین سلاح ورزی» گفت: کارت بازرگانی طبق قانون صادرات و واردات از طرف اتاق بازرگانی (برای شرکت های بخش خصوصی) یا اتاق تعاون (برای شرکت های تعاونی) برای عده ای که قصد تجارت خارجی دارند ، صادر می گردد و صدور آن نیز طبق شرایطی است که مصوبه هیات وزیران است.

وی افزود: برای شرایط صدور این کارت داشتن مفاصا حساب مالیاتی و تامین اجتماعی، احراز مکان، احراز هویت، گواهی سوء پیشینه، برخورداری از اعتبار بانکی  می باشد و تنها بعد از احراز این شرایط و تایید و امضای وزارت صنعت، معدن و تجارت این کارت صادر می گردد؛ که باز هم تاکید می شود که چیزی به نام کارت بازرگانی یک بار مصرف و صوری نداریم.

سلاح ورزی گفت : اعتبار همه کارت ها یک ساله می باشد و بعد از آن دوباره باید تمدید گردد که فرآیند تمدید لازم به گذراندن همه مراحل پیش گفته می باشد.

وی تصریح کرد: کسانی که کارت بازرگانی برایشان صادر می شود، ضمن دریافت آموزش های لازم، تعهدی به اتاق های بازرگانی یا تعاون می دهند که کارت خود را به وکالت به دیگر افراد جهت استفاده واگذار نکنند، ولی  در عمل شاهد اجاره بعضی کارت ها از سوی سودجویان هستیم.

به گفته این مقام مسئول، در صورت بروز چنین تخلفی، انتظار داریم افراد طبق قوانین صادرات و واردات، موضوع را اطلاع رسانی نمایند تا برای ابطال آن کارت یا کارت ها اقدام شود؛هم اکنون  شبکه های سازمان یافته ای در کشور به کار واردات مشغول هستند و اطلاع رسانی در این حیطه می تواند راهگشا باشد.

وی همچنین عنوان کرد: از سال گذشته، سازمان امور مالیاتی علاوه بر اخذ 9%مالیات بر ارزش افزوده، مالیات علی الحساب چهار درصدی از واردکنندگان درابتدای  ورود کالایشان به کشور دریافت می نماید و گمرک نیز می تواند با استفاده کنندگان غیرمجاز از این کارت ها برخورد نماید.

سلاح ورزی افزود: بارها و بارها از فرار مالیاتی چند هزار میلیارد تومانی اعضای اتاق بازرگانی گفته شده است، ولی این سوال پیش می آید که چرا تا این زمان  نسبت به اعلام اسامی این افراد و سوء استفاده کنندگان از کارت ها، تخلفات آنها و میزان فرار مالیاتی آنها به تفکیک اتاق ها و استان ها اقدامی صورت نگرفته است؟

وی افزود: در این حیطه یک بار برای همیشه خواستار اعلام اسامی افراد و سوء استفاده کنندگان و برخورد با آنها و شفافیت در کارها می باشیم.

پیش از این رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود: کارت‌های بازرگانی یک ‌بارمصرف و صوری خسارت زیادی به اقتصاد وارد نموده است؛ شایدبرخی افرادی که این کار را می‌کنند چاره‌ای ندارند و شرایط کار سالم برای آنها وجود ندارد.

در این خصوص «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران اعلام کرده بود: در مورد کارت‌ها اقدامانی انجام دادیم و هدف مهم ما هم این است که بتوانیم این موضوع را حل کنیم. بی توجهی به این مشکل،باعث آسیب زدن به تجارت سالم می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *