واکنش رسمی گمرک ایران به واردات دوغ و شتر

گمرک ایران بیان کرد: مجوزی  جهت واردات دوغ در سال جاری صادر نگردیده و واردات شتر تنها برای مصارف گوشتی آن بوده است.

طبق ردیف های جداول تعرفه ای کتاب مقررات صادرات و واردات ، ماست و فرآورده های حاصل از آن در ردیف تعرفه ای 040310 طبقه بندی شده است و دوغ هم در این ردیف تعرفه ای طبقه بندی شده است.

آنچه که در بعضی رسانه ها با عنوان آمار واردات دوغ با استناد به سایت گمرک استخراج و منتشر شده است مربوط به ردیف تعرفه ای 04039090 می باشد که دوغ اصلا دراین ردیف تعرفه ای طبقه بندی نشده است.

بررسی جزئیات مجوزهای صادره از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی نیز حاکی از آن است که هیچ نوع مجوزی از طرف ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت و سازمان غذا و دارو مبنی بر اجازه واردات دوغ به کشور صادر نگردیده است.

در اول توضیحات جداول آماری شرح کامل تعرفه چهار رقمی  کلیه ردیف های فرعی بیان شده است ولی ادعای شامل شدن دوغ در ردیف فرعی 04039090 کاملا ادعای نادرستی است و روشن و واضح است که دوغ مشمول ردیف تعرفه ای ذکر شده نمی شود و در ردیف تعرفه ای 040310 طبقه بندی می گردد.

گمرک ایران درباره واردات شتر به کشور نیزگفت: طبق اطلاعات موجود در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی مجوز واردات شتر از طریق بازارچه های مرزی کوهک سراوان ، میلک، ماهیرود و میرجاوه ازطرف  سازمان های صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی صادر شده است .

این امر طبق  قانون ساماندهی واردات از طریق بازارچه های مرزی انجام شده است تا با هدایت واردات بازارچه ای از وضعیت غیر رسمی و قاچاق به شکل رسمی درلحظه ورود کالاها از جمله دام کلیه مجوزهای مرتبط دریافت شود.

اهمیت موضوع واردات رسمی دام از طریق بازارچه های مرزی زمانی دوبرابر می شود که پیش از این دام زنده به شکل قاچاق و بدون اخذ مجوز ثبت سازمان صنعت ، معدن و تجارت و دامپزشکی از این بازارچه ها وارد کشور شود و سلامت جامعه را تهدید کند.

شتر در ردیف تعرفه ای01061300 کتاب تعرفه ای مقررات صادرات و واردات طبقه بندی شده است. طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در هشت  ماهه سالجاری 3000 نفر شتر به ارزش 2 میلیون و 100 هزار دلار وارد کشور شده که از این تعداد 93 درصد از تولیدات کشور پاکستان و 7 درصد از کشور افغانستان بوده است .

طبق اعلام سازمان دامپزشکی و مجوزهای صادرشده که در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت شده است ،مجوزصدور واردات شتر فقط جهت مصارف گوشتی بوده است.

گمرک ایران افزود: طبق قانون احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی کلیه اطلاعات واردات و صادرات کالاها به تفکیک هر ردیف تعرفه ای در سایت گمرک ایران گذاشته شده است که مطابق با طبقه بندی بین المللی کالایی هر ردیف تعرفه ای شامل چند قلم کالا می باشد ولی در خیلی از مواقع مشاهده می شود بعضی رسانه ها فقط در آمارها  یک کالا را از بین چندین کالا با برداشت های سلیقه ای استخراج و منتشر می کنند که انتشار اخبار به این صورت و کاملا آگاهانه بر خلاف اخلاق رسانه ای می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *