واردات ماشین آلات دست دوم چاپ آزاد شد

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی نو و دست دوم با بیان توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس این توافق، ورود ماشین‌آلات دست دوم چاپ علاوه بر چاپخانه‌داران برای بازرگانان نیز امکان‌پذیر می باشد تا دغدغه چاپخانه‌داران در این زمینه برطرف شود.
▫سیدحسین صالحی به مشکلات چاپخانه‌داران در حوزه واردات ماشین‌آلات چاپ دست دوم،اشاره کرد و افزود: تا قبل از این فقط چاپخانه‌داران قادر بودند ماشین‌های چاپ دست دوم به کشور وارد نمایند و این امر مشکلات زیادی برای آن‌ها به وجود می آورد چرا که برای ورود ماشین‌الات حتما باید کارت بازرگانی در اختیار باشد.
وی همچنین افزود: خریداری و ورود دستگاه‌های چاپ عملی تخصصی است که معمولا بازرگانان و تجار این کار را انجام می دهند و چاپخانه‌داران به علت برقرار نکردن ارتباط با کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ فروشنده خرید موفقی از این شرکت‌ها ندارند.
صالحی با بیان اینکه به دنبال تفاهم دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت مدتی واردات ماشین‌آلات دست دوم با وقفه روبرو شده بود، توضیح داد: با ارسال نامه‌ای از سوی وزارت صنعت بار دیگر ورود این دستگاه‌ها به کشور آزاد شده است و بازرگانان نیز می‌توانند کنار چاپخانه‌داران باشند.
صالحی با اشاره به تخصص کار بازرگانان و اینکه باید در حوزه چاپ تخصص داشت گفت: اغلب بازرگانان و تجار به دلیل ارتباط خوبی که با بعضی از چاپخانه‌ها و شرکت‌های خارجی دارند در بخش بعضی تعهدات فروش ماشین‌آلات و بایدها و نبایدهای در این زمینه آشنا هستند و تجربه ثابت کرده که می توانند در این رابطه عملکرد خوبی داشته باشند.
وی در رابطه با قوانین ورود ماشین‌آلات دست دوم گفت: طبق قوانین این ماشین‌ها می توانند فقط متعلق به پنج یا حداکثر ۱۰ سال قبل باشند و قدیمی‌تر بودن دستگاه‌ها از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیست و باعث فرسودگی خط تولید صنعت چاپ خواهد شد.
صالحی با اشاره به اینکه با ورود بازرگانان به حوزه ماشین‌آلات صنعت چاپ باید هماهنگی‌هایی در امور گمرکی صورت گیرد، بیان کرد: در این رابطه با توجه به اینکه چاپخاانه‌داران ازبعضی معافیت‌های عوارض گمرکی معاف می باشند و ورود بازرگانان می تواند مانع این معافیت‌ها گردد،که بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت برای جلوگیری از بعضی مشکلات در این رابطه هماهنگ باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *