واردات در 11 ماهه امسال 23 درصد رشد داشته است

طبق آمار گمرک، در یازده ماهه امسال تراز تجارت خارجی غیر نفتی منفی ۶ میلیارد دلار شده است که در این زمان واردات ۲۳ درصد رشد داشته است.
کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه امسال با ۱۴ روز تاخیر منتشر شد که طبق این آمار صادرات غیرنفتی کشورمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.
کل صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه امسال به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار می رسد که نسبت به سال گذشته ۴ و ۹۶ صدم درصد افزایش پیدا کرده است.
در مدت ۱۱ ماهه سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر گردیده است.
صادرات کالاهای ایرانی به چین در ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۱۱ و ۲۹ صدم درصد افزایش پیدا کرده است.
صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و ترکیه به ترتیب ۴۱ و ۸ صدم درصد و ۳۰ و ۷۱ صدم درصد رشد داشته است ولی ۱۴ و ۹ صدم درصد صادرات کشورمان به امارات متحده عربی کاهش پیدا کرده است.
بنابراین در ۱۱ ماهه سال‌جاری تشریفات گمرکی ۱۵۱ میلیون و ۸۹۲ هزار تن کالا در گمرکات کشور کاملا به طورالکترونیکی و با کنترل کامل هوشمندانه صورت گرفته که از این میزان ۳۳ میلیون و ۹۳۳ هزار تن سهم واردات و ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی است که نسبت به سال قبل ۸۱ صدم درصد افزایش داشته است.
با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی هم اکنون اطلاعات کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت و نگه داری می شود.
طبق این گزارش در ۱۱ ماهه امسال به مقدار ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار انواع کالا به کشور وارد شد که نسبت به سال قبل ۲۳ و ۶۱ صدم درصد افزایش داشته است.عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی ، قطعات منفصله خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.
بیشترین کالاهای صادراتی
بیشترین صادراتی کشورمان در مدت مذکور به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار می باشد.
سهم مابقی کالاها ۲۱ میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار می باشد که نسبت به سال قبل ۱۴ و ۴۰ صدم درصد افزایش داشته است.
بیشترین اقلام وارداتی
بیشترین کالاهای وارداتی در ۱۱ ماهه امسال به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار، برنج یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۸۳۸ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به جز آمبولانس و هیبریدی به ارزش ۷۳۹ میلیون دلار بوده می باشد.
بیشترین خریداران کالاهای ایرانی
بیشترین خریداران کالاهای ایرانی در این 11 ماه به ترتیب شامل چین به ارزش ۸ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار، عراق با ۵ میلیارد و ۵۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار می باشند.
بیشترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران
بیشترین کشورهایی که به ایران کالا صادر میکنند،به ترتیب شامل کشورهای چین با ۱۱ میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۸ میلیارد و ۷۵۹ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار و آلمان با ۲ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *