هنوز هیچ واردکننده ای با دلار 4200 تومانی ثبت سفارش نکرده است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: تا این زمان هیچ واردکننده‌ای موفق به ثبت سفارش با دلار 4200 تومانی نشده است که اگر این روند ادامه یابد قیمت ها به طور قابل توجهی در بازارغیررسمی افزایش پیدا میکند.
با گذشت ۱۰ روز از اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت،که طبق آن دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک‌ نرخی شده و به همین دلیل بانک مرکزی اعلام کرده، دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها به متقاضیان قانونی مانند واردکنندگان و صادرکنندگان ارائه خواهد شد. ولی محمد حسین برخوردار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره عنوان کرد: هنوزهیچ واردکننده‌ای نتوانسته با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش نماید.
وی افزود: در حال حاضر گشایشی در این رابطه انجام نشده است و ثبت سفارشی با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت نگرفته است. برخوردار درباره موانع این کار نیزگفت: احتمال می رود مسئولان دولتی و بانکی می‌خواهند دستورالعمل‌هایی را مجددا تعیین نمایند زیرا به دلیل محدودیت ارزی مجبور هستند کنترل‌های بیشتری در ثبت سفارش‌ها صورت دهند و به همین علت ، این روند طولانی شده است. که امید داریم این مسأله زودتر حل گردد ، زیرا با طولانی شدن این موضوع ، روی بازار اثر خواهد گذاشت.
برخوردار اظهار داشت:‌ هم اکنون قیمت‌ها در بازار به طور چشم گیری در حال افزایش می باشد که این موضوع خوبی نیست و بازار غیررسمی برای دلارایجاد می شود. دستورالعمل برای دانشجویانی که در کشورهای دیگر پول احتیاج دارند، یا بعضی فعالان اقتصادی هم که سفارش‌هایی داشته‌اند و درصدهای بالایی پول پرداخت کردند و اکنون بارشان رسیده ؛ شفاف نیست.
وی افزود:‌ به نظر می‌رسد دولت درحال فکر کردن بر روی دستورالعمل‌های جدید است اما باید ثبت سفارش‌ها زودتر انجام شود. در این مدت افرادی هم که نیاز فوری به ارز داشته‌اند،مانند دانشجویان و مسافران هم موفق به تهیه ارز نشده اند. به نظر می‌رسد این وضعیت فعلا ادامه خواهد داشت.
وی همچنین گفت: بانک جهانی اعلام کرده است که سال گذشته میلادی حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است. که این مبلغ کمی نیست. و دولت قادر نبوده است که مانع آن شود و هم اکنون دولت دچار کمبود منابع شده است و باید معلوم شود که این خروج سرمایه توسط چه کسانی انجام گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *