هندی‌ها دربندر چابهار فقط نقش اپراتور را دارند

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار تنها نقش اپراتوری را بر عهده دارند و آنها مدیریت بندر را در اختیار ندارند.
امیرحسین اسماعیلی افزود:براساس توافقاتی که در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به هند انجام شد، قرار بر این است که اپراتوری فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به هندی‌ها واگذار گردد و این موضوع به معنی مدیریت بندر چابهار توسط هندی‌ها نمی باشد.
وی همچنین گفت:: هند بندر شهید بهشتی را اجاره نکرده و تنها توافقی صورت گرفته که به معنی کنترل بندر نمی باشد آن‌ها فقط سرمایه‌گذاری می‌کنند که سرانجام برای هر دو کشور قراردادی برد-برد می باشد.
وی از منتقل شدن تجهیزاتی مانند جرثقیل‌های ۶۵ تنی که قرارداد بلند مدت می باشد که پس ازپایان مدت آن به ایران منتقل می شود خبر داد و گفت: هند خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری جهت توسعه این بخش از بندر باز خواهد کرد و نیز قرارداد اپراتوری به ارزش ۸۵ میلیون دلار جهت تأمین تجهیزات با ایران را دارا می باشد.
مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهارعنوان کرد: در این نوع همکاری ایران اپراتوری این بندر را برای مدت قرارداد به هندی‌ها واگذار کرده است وپس از پایان مدت این قرارداد زمین و تجهیزات بندر چابهار به طرف ایرانی منتقل می گردد.
طبق گزارش، روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی اسماعیلی تاکید کرد: چابهار چهارراه کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهان می باشد، بنابراین باید به جذب سرمایه، تکمیل زیرساخت‌ها و سرانجام جذب بار در این منطقه توجه زیادی شود.
وی گفت:همکاری ایران و هند در بندر چابهار از مدت‌ها قبل مدنظر بودو هند تلاش میکند که از بندر چابهار به عنوان راهی جهت دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی و افغانستان استفاده نماید.
در فاز اول توسعه بندر چابهار ظرفیت این بندر اقیانوسی ایران از ۲ به ۸ میلیون تن افزایش پیدا کرده است و فعال شدن بندرچابهار و مبدل شدن آن به قطب ترانزیتی یکی از اهداف مهم ایران در برنامه ششم توسعه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *