نوسانات قیمت با راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی از بین میرود

حامد سلطانی‌نژاد درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالا گفت : اگر بانک مرکزی موافقت نهایی برای راه‌اندازی چنین بازاری را صادر کند ، بورس کالا آمادگی کامل برای اجرای این برنامه دارد. وی با بیان اینکه بازار مشتقه ارز برخی از نوسانات کوتاه ‌مدت ارزی را می‌تواند پوشش دهد،افزود: بانک مرکزی نیز به‌عنوان یکی از متولیان بازار ارز به دنبال پوشش نوسانات ارزی است.

درمورد سابقه و روند حرکتی قیمت ارزگفت: روند ارز صعودی و نرخ برابری دلار در مقابل ریال افزایشی میباشد و نوسانات زودگذر ناشی از هیجان بازار ارز مثل وضعیت فعلی در برخی موارد ایجاد می‌شود که شاید تحت تاثیر عوامل سیاسی یا اقتصادی باشد.

وی تاکید کرد: بازار مشتقه ارزی در بورس کالا می‌تواند اثر نوسانات زودگذر را خنثی و امکان پیش‌بینی‌پذیری بازار را فراهم سازد.سلطانی‌نژاد با بیان اینکه بانک مرکزی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی بازار ارز می‌تواند در این خصوص کمک کند،وی عنوان  کرد: کسانی‌که در معرض ریسک نوسانات ارز قرار دارند می‌توانند در این بازار ریسک خود را پوشش بدهند.

وی تاکید کرد :کسی حق مداخله در بازار ارز را ندارد و بازار معاملات ثانویه و اوراق بهادار مبتنی بر کالا، ارز و طلا در بازار سرمایه و بورس کالا قابل طراحی است. وی به اقدامات موثر بانک مرکزی در بازار بین بانکی و جدایی‌ناپذیری بین دو بازار سرمایه و پول اشاره کرد و اظهار داشت: از طریق بورس کالا می‌توان یک بازار شفاف برای ارز از جمله دلار و یورو ایجاد نمود. به این صورت که معاملات روی فیزیک ارز نیست ،بلکه به‌صورت ریالی و نقدی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *