مکاتبه رئیس کل گمرک با وزارت صنعت درباره خودرو

در ماه پیش رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار ترخیص خودروهای در گمرک مانده بود، رئیس گمرک در نامه‌ای با این در خواست مخالفت نمود.
رئیس کل گمرک ایران در مکاتبه‌ای با خسرو تاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: امکان ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون مصوبه هیئت دولت امکان پذیر نیست . بنابراین ترخیص خودروهای در گمرک مانده با نامه گمرک ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتفی گردید. یک ماه قبل رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پیشنهادی به وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست تعیین تکلیف خودروهای موجود در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری را داشت.
فرود عسگری در این نامه ذکر کرده است که، به دلیل مصوبه هیئت وزیران درمورد ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای با سال ساخت بیشتر از یک سال در حال حاضر امکان ترخیص خودروهای موصوف بدون تصویب پیش نویس مصوبه پیشنهادی وجود ندارد.
خودروهایی که قبل از توقف سایت ثبت‌سفارش وارد گمرک شده اند با مصوبه جدید هیات دولت که بر افزایش تعرفه و ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40‌هزار دلار تاکید دارد،نمیتوانند ترخیص شوند . ولی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار ورود این خودروها را دارند.
در زمانی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته بود بعضی واردکنندگان از جمله شرکتهای نمایندگی‌ و غیر نمایندگی خودروهایی را به گمرک وارد کردند. اما اخیراً مصوبه هیئت دولت ورود خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار به کشور را ممنوع اعلام کرده است. و همچنین تعرفه واردات خودرو طبق حجم موتور از 40 و 55 درصد به 75 و 95 درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در نامه رئیس سازمان توسعه تجارت به وزیر صنعت یک بند استثنا برای یکی از واردکنندگان خودرو لحاظ شده که تا این زمان مورد توجه رسانه قرار نگرفته است. که طبق آن شرکت افرا موتور که نمایندگی واردات خودروهای ولو می باشد تقاضای تمدید ثبت سفارش خودروهایی را که در زمان ثبت سفارش دارای شرایط آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو بوده‌اند را مطرح نموده است. این شرکت به دلیل گواهی نمایندگی قبلی و امکان ثبت سفارش برای تمامی خودروها از جمله خودرو های بالای 40 هزار دلار؛ در خارج از کشور جهت خرید خودرو اقدام نموده در حالی که هنوز هیچ خودرویی وارد کشور نشده است. از طرف دیگر این شرکت خودرو ها را پیش فروش نموده است و در متن نامه وزیر صنعت این اقدام به عنوان ایجاد تعهد مطرح شده است.
در حال حاضر مخالفت رئیس گمرک با ترخیص خودروهای در گمرک مانده،باعث شده است که بعضی خبرها از مصوبه جدید دولت جهت تعیین تکلیف و ترخیص این خودروهاخبر دهند . که اگر این موضوع صحت داشته باشد یک رانت خاص برای واردکنندگانی که خودروهای خود را بدون ثبت سفارش وارد کرده اند صورت میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *