منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی

تاریخچه منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی کجاست ؟
منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی

منطقه آزاد انزلی

  • در سال 1375 هجری شمسی، ابتدا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در 2 بخش به تصویب رسید.
  • در سال 1382 توانست جزو مناطق آزاد تجاری ایران به ثبت برسد.
  • در سال 1384 پروژه این منطقه زیبا بین شهرستان انزلی و رشت کلید خورد.
  • از سال 92 با بیشتر شدن محدوده منطقه آزاد انزلی از نظر پهنای آبی و خاکی تا ساحلی،به طور رسمی مناطق آزاد شروع به فعالیت کردند که شهرهای رشت، آستانه اشرفیه و انزلی را پوشش داد.
  • امروزه منطقه آزاد انزلی گیلان، یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران به شمار می رود.
  • هم‌اکنون دو سوم محدوده منطقه آزاد در شهرستان رشت واقع شده و مابقی آن در شهرستان انزلی و شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد.
  • در اردیبهشت ۹۳ محدوده این منطقه از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار پیشین در شهرستان‌های رشت و انزلی به بیش از ۸ هزار و ۶۰۹ هکتار افزایش یافته‌است و بخشی از شهرستان آستانه اشرفیه نیز به این منطقه افزوده شد.
  • در بهمن ماه ۱۳۹۸هیئت تخصصی دیوان رأی به ابطال تصویب‌نامه محدوده این منطقه آزاد داد چنانچه هیئت عمومی دیوان نیز رأی ابطالی دهد، دیگر منطقه آزاد انزلی نمی‌تواند محدوده‌های شهرستان‌های رشت و آستانه‌اشرفیه را شامل شود و صرفاً می‌بایست در محدوده شهرستان بندرانزلی، تدقیق حدود گردد مگر اینکه نام این منطقه آزاد تغییر ومطابق با محدوده باشد.
    در حال حاضر با رای دیوان عدالت اداری بسیاری از اماکن، ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری، بندر کاسپین و حتی ساختمان اداری منطقه آزاد خارج از محدوده منطقه آزاد قرار دارد.
محدوده پیشین منطقه آزاد انزلی
توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی

محدوده پیشین

این منطقه شامل محدوده‌ای از شهرستان‌های انزلی و رشت به مساحت تقریبی ۳۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتر از آبهای ساحلی محدوده است. محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی (به غیر از محدوده بندری) از غرب به اراضی نیروی دریایی و محدوده روستای طالب آباد و از سوی شرق به روستای چپرپرد پایین منتهی می‌شود، که در سه محدوده جدا از هم که هر یک پتانسیل خاص خود را دارن در نظر گرفته شده است :

  1. ناحیه گلشن و فاز تجارت به مساحت ۲۰۹۱ هکتار که شامل اراضی مناسب طبیعی، با تراکم جمعیت پایین و مناطق مسکونی، کمترین مقدار زمین جهت شالی کاری، دسترسی به سواحل مناسب و وجود اماکن و تأسیسات تفریحی و توریستی
  2. منطقه شهرک صنعتی شماره یک منطقه آزاد و ناحیه اطراف آن به مساحت ۹۴۶ هکتار که شامل شهرک صنعتی، اراضی منابع ملی و مجاور تالاب می‌باشد.
  3. محدوده بندری منطقه آزاد انزلی به مساحت ۱۰۶ هکتار، که این امر مطلوبیت وجاذبه‌های منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی را برای ارائه تسهیلات در زمینه تخلیه و بارگیری و سایر امور، ارتقاء داده است.

افزایش محدوده منطقه آزاد

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ با پیگیریهای صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی، بنا بر تصویب‌نامه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی که به تأیید ریاست محترم جمهور رسید بنا بر پیشنهاد دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی محدوده‌ای به مساحت (۶۴۸۹) هکتار مشتمل بر محدوده‌های زیر به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی الحاق می‌شود:

  • الف/ محدوده‌ای به مساحت (۵۵۷۸) هکتار
    از شمال به طول (۲۱۹۰۵) متر به دریا
    از جنوب به طول (۲۹۰۵۲) متر به اراضی محدوده شهرستان رشت
    از غرب به طول (۳۳۵۰) متر به محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی
    و از شرق به طول (۶۱۸۱) متر به رودخانه سفیدرود واقع در شرق محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی در شهرستان آستانه اشرفیه.
  • ب/ محدوده‌ای به مساحت (۴۰۸) هکتار
    از شمال به طول (۵۷۰۷) متر به دریا
    از جنوب به طول (۱۱۵۰) متر به اراضی روستای طالب‌آباد شهرستان انزلی
    از شرق به طول (۵۴۶) متر به محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی
    و از غرب به طول (۱۳۸۶) متر به کانال طالب‌آباد انزلی.
  • ج/ کل محدوده فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت به مساحت (۲۲۳) هکتار در بلوار ولیعصر شهر رشت.
  • د/ جمع مساحت افزایش داده شده در جنوب منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی بابت اصلاح محدوده مصوب فعلی جنوباً به کنار گذر امامزاده هاشم به انزلی به مساحت (۲۸۰) هکتار و مساحت دریایی به عمق (۲) کیلومتر از محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی در محل روستای چپرپرد تا رودخانه سفیدرود در شهرستان رشت.

با ابلاغ قانون جدید این منطقه در سال ۱۳۹۳ بخش اعظمی از منطقه آزاد در شهرستان رشت و قسمتی در شهرستان آستانه‌اشرفیه واقع شده است، بخشی دیگری از منطقه آزاد در شهرستان انزلی قرار دارد.

شهر بندر انزلی

مناطق دیدنی منطقه آزاد انزلی
شهر بندر انزلی

شهر انزلی یکی از شهر های بندری ایران که در زمینه واردات و صادرات کشور بسیار فعال است. منطقه آزاد بودن برای شهر بندر انزلی موجب افزایش پتانسیل های این شهر شده و به این معناست که شما در رابطه با یک کالا یا می توانید اصلا گمرکی پرداخت نکنید و یا بسیار کم پرداخت نمایید.

از طرف دیگر تنوع کالا در این شهر بسیار زیاد است و به شما این امکان را می دهد که کالای خارجی مورد نظر خود را به راحتی و با قیمت بسیار پایین نسبت به شهر های دیگر خریداری نمایید.

بندر انزلی یکی از زیباترین و رؤیایی ترین مناطق بندری ایران زمین است که در استان گیلان واقع شده است و منطقه آزاد انزلی در نزدیکی مرکز شهر واقع شده است. از تالاب نیلوفرهای آبی گرفته تا مکان هایی همچون موج شکن قدیمی و تالاب سرخانکل و بلوار ساحلی انزلی همه و همه از جاذبه های دیدنی این بندر زیبا به حساب می آیند.

مناطق دیدنی منطقه آزاد انزلی

به دلیل داشتن موقعیت عالی جغرافیایی این منطقه با آستراخان روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه، مبادلات زمینی، دریایی و هوایی به منطقه آزاد انزلی رونق گرفته است. به همین خاطر، در بین کریدور شمال به جنوب هم قرار دارد که به اقتصاد منطقه کمک زیادی می کند.

برای آشنایی با کرویدر شمال به جنوب در مقاله منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد (کریدور شمال – جنوب ارتباط تجاری آسیا و اروپا) را بخوانید.

بندر کاسپین

سواحل زیباکنار-شهرستان رشت
بندر کاسپین

بندری در حال ساخت در پهنه آبی و ساحلی در سواحل زیباکنار، شهرستان رشت واقع در محدوده منطقه آزاد در حال احداث است. این بندر با ۲۲ پست اسکله و ظرفیت ۱۵ میلیون تن در یک شیفت کاری بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و از نوع بنادر نسل سوم با تکنولوژی و امکانات دریایی مدرن می‌باشد.

این بندر تحت مالکیت، مدیریت و بهره‌برداری سازمان منطقه آزاد است و تحت نظارت و قوانین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک نمی‌باشد.

سواحل

سواحل منطقه آزاد
سواحل منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی دارای ۳۰ کیلومتر ساحل از دریای خزر است. ۲۲ کیلومتر از این سواحل واقع در شهرستان رشت، ۸ کیومتر ساحل واقع در شهرستان انزلی و سواحل حوضه آبریز رودخانه سفیدرود در پارک ملی بوجاق واقع در شهرستان آستانه اشرفیه است.

آکواریوم منطقه آزاد انزلی  Funtastic Aquarium – Anzali Free Zone

 Funtastic Aquarium – Anzali Free Zone
آکواریوم فانتستیک منطقه آزاد انزلی

آکواریوم فانتستیک منطقه آزاد انزلی یکی از مراکز دیدنی و تفریحی منطقه آزاد انزلی می باشد. آکواریوم این مجموعه، که بزرگترین آکواریوم تونلی کشور لقب گرفته است، مشابه آکواریوم های ترکیه و سایر کشورهای دیگر طراحی شده است که به جذب مخاطب کمک زیادی کرد.

بزرگترین آکواریوم تونلی کشور
Funtastic Aquarium – Anzali Free Zone

دیدن انواع مختلف خزندگان و ماهیان آبی از نزدیک، از کوچکترینشان گرفته تا بزرگ ترین کوسه ماهی های ایران، از قسمت های هیجان انگیز سفر به این منطقه جذاب است.

فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی

فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی مکان های دیدنی بسیاری دارد. مراکز خرید و ساختمان های مسکونی و تجاری بسیاری در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی در حال ساخت است. تنوع بازار در منطقه آزاد انزلی بسیار زیاد است. برخی قدیمی و سنتی و برخی لوکس و به روز هستند.

به غیر از کالاهایی که تولید ایران هستند و شما می توانید عمدتا کالاهای روسی و ترکی را در بازار منطقه آزاد انزلی پیدا کنید. اگر کارت شهروندی منطقه آزاد انزلی را ندارید برای ورود به محوطه فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی ورودی پارکینگ پرداخت نمایید.

مراکز خرید منطقه آزاد انزلی
فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی
  1. مرکز خرید ستاره شمال منطقه آزاد انزلی :
    این بازار یکی از بازار های تازه تاسیس و لوکس در شهر بندر انزلی است.
    در این بازار شما می توانید انواع کالا مانند گل و گیاه، پوشاک، اسباب بازی و … را پیدا کنید. مساحت تقریبی این مجتمع حدود ۲۱ هزار متر مربع است.
    این مجتمع دارای ۶ طبقه بوده که در در طبقه های همکف و اول آن می توانید ۴۸۰ فروشگاه با هر چیزی که دلخواه شما است پیدا کنید.
    طبقه دوم اتاق های اداری، طبقه سوم و چهارم واحد های اداری و اقامتی و در نهایت نیز رستوران ها واقع شده اند.
    آدرس : گیلان، رشت، منطقه آزاد بندر انزلی، مجتمع ستاره شمال
  2. مرکز تجاری هپی مارت :
    این مرکز با هدف تامین نیاز های مردم و همچنین ایجاد تجربه ای شاد از خرید ایجاد شده است.
    در این بازار شما می توانید شاهد انواع امکانات رفاهی و تفریحی باشید.
    این مرکز خرید یک طبقه از خود را به رستوران های متنوع اختصاص داده است. در این طبقه شما می توانید انواع کافی شاپ و سرویس های خدماتی مورد نظر خود را پیدا کنید. این مرکز خرید نوساز و در حال تکمیل شدن است. همچنین مجهز به پارکینگ اختصاصی برای رفاه حال بازدید کنندگان است.
    آدرس : استان گیلان – جاده رشت به انزلی – سه راه حسن رود – کیلومتر ۵ جاده زیبا کنار — روبه روی درب اصلی منطقه آزاد
  3. مرکز خرید ونوس منطقه آزاد انزلی :
    می توان گفت این بازار در نزدیکی بازار کاسپین یکی از بازارهای معروف منطقه آزاد انزلی واقع شده است، ولی از نظر ظاهر هر دو متفاوت هستند.
    این بازار نیز یکی از بازارهای لوکس منطقه آزاد انزلی محسوب می شود که در طول هفته بسیار شلوغ و پررفت آمد است.
    یکی از دلایل این موضوع هم راه داشتن این بازار با ساحل بندر انزلی است.
    در این بازار شما می توانید انواع کالای مورد نظر خود مانند پوشاک، خوراکی، لوازم خانگی، لوازم آرایش و بهداشتی و … را با قیمت های مناسب پیدا کنید.
    این مرکز تجاری دارای ۳ طبقه است که مساحت تقریبی آن چیزی حدود ۵۰ هزار متر مربع است. این مجتمع دارای ۸۳۴ فروشگاه، ۶۶ دفتر اداری، ۱۰۸ انبار، بانک های صادرات و مسکن، نمازخانه، رستوران و کافی شاپ است.
    آدرس : ایران – گیلان – بندرانزلی سه راه حسن رود، کیلومتر ۵ جاده زیبا کنار ، منطقه آزاد انزلی
  4. بازار کاسپین منطقه آزاد انزلی :
    این بازار در بین مردم و گردشگران بسیار محبوب است که در ساحل بندر انزلی برگزار واقع شده است.
    این بازار عمدتا دارای کالای روسی است. این بازار در نزدیکی بازار پردیس و ونوس قرار دارد.
    آدرس : ایران – گیلان – بندرانزلی جاده انزلی به رشت، ابتدای مسیر حسن رود به زیبا کنار، خیابان مطهری
  5. بازار پردیس منطقه آزاد انزلی :
    نام دیگر این بازار، بازار روس ها است چرا که عمده کالاهای این بازار از کشورهای شمالی ایران تامین می شوند.
    قیمت کالا های موجود رد این بازار نسبت به سایر بازارها پایین تر است به همین دلیل از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.
    آدرس : ایران – گیلان – بندرانزلی خیابان مطهری، ابتدای خیابان ورزش
  6. مرکز خرید خاطره در منظقه آزاد انزلی :
    این بازار یک نوع مرکز خرید زنجیره ای است که ممکن است در سایر شهرهای شمالی کشور نیز آن را پیدا کنید اما شعبه ای که در منطقه آزاد انزلی واقع است دارای ۲ طبقه است که پوشاک زنانه ور مردانه را به فروش می رساند.
    آدرس : ایران – گیلان – بندرانزلی چهارراه برق
  7. فروشگاه بچه گانه هپی لند منطقه آزاد انزلی :
    همان طور که از نام این فروشگاه مشخص است در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک بچه ها را پیدا کنید.
    آدرس : ایران – گیلان – بندرانزلی خیابان سپه، بعد از مسجد جامع

محدوده تردد ماشین ها در منطقه آزاد انزلی

  1. مسير رشت به رودبار بعد از امام زاده هاشم
  2. مسير رشت به تالش نرسيده به سه راه اسالم
  3. مسير رشت به رودسر قبل ازپليس راه چابكسر

با توجه به اینکه تا فرود گاه سردار جنگل رشت جزء محدوده منطقه آزاد شده اند این محدوده ها در حال تغییر می باشند و احتمال می رودکه این محدوده برای کل استان گیلان مجاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *