مناطق آزاد کشور باعث خروج ارز از کشور می شود

یک نماینده مجلس درباره خروج ارز ازمناطق آزاد کشورمان گفت: فلسفه مناطق آزاد بدین شکل است که هر میزان ارز از کشور خارج شود، حداقل باید دو برابر آن را ارز به کشور وارد شود.
مناطق آزاد نباید فقط ارز را از کشور خارج کنند.مناطق آزاد محلی برای واردات شده است در صورتی که دو برابر ازر خارج شده باید با صادرات برگردددو تنها 2 درصد در کیش تولید داریم و 98 درصد کارهای تجاری است نه تولیدی.در کیش تجارت بیشتر از تولید است.
مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مناطق آزاد، محدوده مشخصی دارندتا افراد با دریافت مجوز، در این سرزمین سرمایه‌گذاری کنند و امکان واردات و صادرات برای آنها ایجاد شود. منظور از واردات، واردات مواد اولیه و یا کالاهای واسطه‌ای‌ می باشد که با بودن استثنائاتی که در این مناطق ، کارخانه‌دار جهت پیش‌برد تولیدش، شرایط آسان و بدون دغدغه‌ای داشته باشد وبعد از تولید نیز قادر به صادر آن باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: مناطق آزاد به طور کامل محلی برای واردات است و تولیدی در آن انجام نمی شود براساس آمار،واردات کالا از مناطق آزاد 2 تا 6 برابر صادراتی است که در این مناطق انجام میگیرد.
وی اظهار داشت: فلسفه مناطق آزاد این طور نیست که دور آن حصار باشد و از هفت دولت آزاد ، بلکه «تولید و صادرات کالاهای صنعتی» یکی از اهداف تشکیل این مناطق می باشد و این بدین معنی است که ورود ارز در این مناطق باید بیشتر از خروج ارز باشد ولی فعلا عکس این موضوع اتفاق افتاده است؛ این مشکل غفط مختص به یک یا چند منطقه آزاد خاص نیست و باید در کل مناطق آزاد کشورمان اصلاح صورت بگیرد.
طبق گفته بائوج‌لاهوتی، براساس آمارهای موجود، تنها 6 تا 10درصد واردات کل کشور از راه مناطق آزاد انجام می شود ولی این مناطق فقط یک‌ درصد صادرات کل کشور را شامل می شوند.
وی بیان کرد : سال 94، بالغ بر 120میلیون دلار کالای مصرفی به منطقه آزاد ارس وارد شده است ولی آمار کالاهای تولیدی در این منطقه، 40 میلیون دلاربود. این مشکل فقط محدود به این منطقه نیست بلکه در سایر مناطق آزاد نیز شرایط به همین صورت است.
بائوج‌لاهوتی بیان کرد: این شرایط منجر به کاهش تولید و در نهایت تعطیلی کارخنه ها می شود زیرا کالاهای وارداتی، کالاهای نهایی و مصرفی می باشند و اصلاً درون کشور فرآوری جدیدی روی آنها انجام نمی شود تا دارای ارزش‌افزوده بیشتری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *