ممنوعیت واردات برنج تمدید شد

به علت اینکه واردات برنج در نیمه اول امسال رشد بیشماری داشته و از یک میلیون تن هم عبور نموده، وزیر جهاد کشاورزی ممنوعیت فصلی واردات این محصول استراتژیک را ادامه داد، زیرا از اول شهریور تا اول آذر ماه واردات برنج ممنوع بوده است و طبق اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

افزایش ناگهانی واردات برنج در نیمه اول امسال تفاوت بسیاری از نظر حجم و سرعت در روند افزایشی نسبت به سال‌های گذشته داشت است و به همین منظور انتقادات بعضی  از کارشناسان بخش کشاورزی را به دنبال دارد که اگر میزان نیاز کشور به برنج وارداتی حدود ۸۰۰ هزار تن باشد، باید واردات آن تا نیمه اول امسال  بیشتر از یک میلیون تن برسد.

از طرف دیگر نیز وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای امسال به مدت چهارماهه ممنوعیت واردات برنج را انجام داد تا قبل از نیمه دوم واردات آن ممنوع باشد زیرا طبق گفته عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته ممنوعیت واردات برنج از مرداد ماه آغاز و تا آذر ماه ادامه داشت ولی امسال در راستای کنترل و تنظیم بازار اعمال ممنوعیت واردات برنج را یک ماه عقب انداختیم تا این ممنوعیت از شهریور ماه آغاز شود.

وی گفت: امسال وضعیت تولید و برداشت برنج در شالیزارهای کشور مناسب بود و در سطح زیر کشت ۶۱۰ هزار هکتاری شالیزارهای کشور دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شده است  که با توجه به میزان تولید برنج و نیاز سه میلیون تومانی این محصول، سالانه به واردات ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن برنج نیازمند هستیم.

کشاورزگفت: با توجه به اینکه واردات برنج به مرز یک میلیون تن رسیده و به دستور وزیر جهاد کشاورزی، ممنوعیت واردات برنج ادامه خواهد داشت تا مثل دولت‌های نهم و دهم شاهد واردات بی‌رویه برنج نباشیم.

در 6‌ماهه ابتدایی امسال روند رشد واردات برنج سرعت زیادی داشته و طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی حدود یک میلیون و ۵۴ هزار و ۱۳۰ تن برنج به ارزش ۹۹۶ میلیون دلار از کشورهای مختلف واردایران  شده که در 7ماهه نخست امسال به یک میلیون و شصت هزار و ۲۴۰ تن رسیده که بیان کننده ی توقف واردات این محصول استراتژیک در فصل ممنوعیت می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *