ممنوعیت صادرات و خروج ماسک

تاجران چینی در حال خرید تمام ماسک‌ها در ایران

مشاور انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و افزایش سرسام آور مصرف ماسک باید صادرات آن ممنوع گردد تا بازار داخلی از تعادل خارج نگردد. اکنون تاجران چینی در بازار ایران مشغول خرید ماسک هستند و تقریبا تمام تولیدات را پیش خرید می‌کنند.

پیش خرید ماسک های ایران توسط تاجران چینی
پیش خرید ماسک های ایران توسط تاجران چینی

وضعیت و میزان تولید ماسک در کشور

فیصل مرداسی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت تولید ماسک در کشور گفت: آمار رسمی تولیدکنندگان ماسک بیش از ۱۲ واحد فعال است. اما تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات پزشکی مانند تولیدکنندگان البسه بیمارستانی و پک‌های جراحی هستند که در کنار سایر تولیدات اصلی خود، ماسک نیز تولید می‌کنند. فلذا آمار تولیدکنندگان ماسک خیلی بیشتر از آمار رسمی ۱۲ واحد است.

وی در خصوص میزان تولید ماسک در کشور گفت: آمار دقیقی از ظرفیت تولید ماسک در کشور وجود ندارد. بخصوص اینکه برخی از تولیدکنندگان ماسک دارای چند دستگاه و برخی فقط یک دستگاه دارند. فارغ از بحث انتشار ویروس کرونا ما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید ماسک‌های استاندارد و با کیفیت مشابه برندهای معتبر بین‌المللی هستیم.

عدم استفاده از لایه «ملت بلون» ماسک‌ها را بی‌اثر می‌کند.

لایه ملت بلون در تولید ماسک
لایه ملت بلون در تولید ماسک

وی افزود: متاسفانه عدم نظارت کافی باعث شده است برخی اقدام به تولید ماسک بدون رعایت استانداردها و با استفاده از لایه‌های نامرغوب کنند و چنین ماسک‌هایی فاقد کارایی مناسب است. عدم استفاده از لایه ملت بلون یا استفاده از نوع بی‌کیفیت آن که امکان فیلتراسیون را برای ماسک فراهم می‌کند از جمله مواردی است که برخی در تولید ماسک رعایت نمی‌کنند. به نظر می‌رسد نظارت، استانداردسازی و وجدان کاری از حلقه‌های مفقوده تولید ماسک در کشور است.

مرداسی در خصوص ماسک‌های صنعتی گفت: آن دسته از ماسک‌های تخصصی و بخصوص ماسک‌های صنعتی که در کارخانجات تولیدی صنعتی و شیمیایی استفاده می‌شوند دارای استانداردهای تخصصی هستند. خوشبختانه از نظر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ماسک، کاملاً خودکفا هستیم و منسوج نبافته و ملت بلون مورد نیاز با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی در کشور تولید و در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار می‌گیرد.

وی افزود: مهمترین جزء تولید ماسک، منسوج ملت بلون است که ماده اولیه آن وارداتی است و با ارز آزاد وارد کشور می‌شود. تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول باعث دشواری کار است و همین امر باعث شده که واحدهای تولید کننده‌ای مواد دیگر تمایلی برای تولید نداشته باشند و سرمایه و تمرکز خود را بر روی سایر محصولات قرار دهند که که این امر برای کشور خوب نیست.

از سوی دیگر این شرایط باعث سوء استفاده برخی از واحدها شده و ملت بلون فاقد کیفیت را در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار می‌دهند. اگرچه تحریم برای تامین مواد اولیه ملت بلون، شرایط را سخت و هزینه‌ها را مضاعف کرده است با این وجود در ماه‌های گذشته و تاکنون هیچگونه مشکلی برای تامین مواد اولیه ماسک وجود نداشته است.

افزایش قیمت ماسک با توجه به گسترش ویروس کرونا

افزایش قیمت ماسک با توجه به گسترش ویروس کرونا
افزایش قیمت ماسک با توجه به گسترش ویروس کرونا

مشاور اجرایی و اقتصادی انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در خصوص افزایش قیمت ماسک با توجه به گسترش ویروس کرونا گفت: افزایش قیمت‌ها تابع عوامل متعدد اقتصادی از جمله عملکرد تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی است و پیش بینی سال آینده در شرایط کنونی امکان پذیر و واقع بینانه نیست.

وضعیت تولید و فروش ماسک در سال جاری تابع شرایط عمومی اقتصاد کشور است، لیکن با شروع فصل سرما و بخصوص شکل گیری موج اول شیوع آنفولانزا و هم اکنون گسترش سریع ویروس کرونا در چین و برخی از کشورها، مصرف ماسک به شدت افزایش یافته است.

وی متذکر شد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و افزایش سرسام آور مصرف ماسک باید صادرات آن ممنوع گردد تا بازار داخلی از تعادل خارج نگردد. اکنون تاجران چینی در بازار ایران مشغول خرید ماسک هستند و تقریبا تمام تولیدات را پیش خرید می‌کنند.

ممنوعیت صادرات ماسک تنفسی نخی

ممنوعیت صادرات ماسک‌های خاص

دبیر ستاد تنظیم بازار: این ستاد امروز مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن صادرات ماسک تنفسی نخی، ممنوع شده است. عباس قبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این ممنوعیت بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ممنوعیت صادرات ماسک‌های خاص، اعمال شده است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در مکاتبه‌ای که با گمرک داشته، ممنوعیت صادرات ماسک‌های تنفسی نخی را به مدت سه ماه خواستار شده بود که ما هم این درخواست را تایید کردیم. قبادی گفت: همچنین مقرر شد در این باره کمیته مرتبط با وضع عوارض صادراتی در سازمان توسعه تجارت در سریعترین زمان اقدامات لازم را انجام دهد.

ممنوعیت خروج ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت

سید حسین صفوی درباره موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر صادرات ماسک طبی از ایران به کشور چین به دنبال شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور چین، تقاضای جهانی برای استفاده از ماسک‌های طبی افزایش پیدا کرد و از طرفی برخی واسطه‌ها به دنبال خریداری این ماسک‌ها و صادرات به چین بودند. برای اینکه بتوانیم نیاز‌های داخل کشور را مدیریت کنیم، اعلام کردیم که خروج هرگونه تجهیزات پزشکی باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و مازاد نیاز داخلی را می‌توانیم در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.

ممنوعیت خروج ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت
شیوع ویروس کرونا در کشور چین

وی ادامه داد: از طرفی برخی به دنبال این بودند که ماسک‌های طبی را اهدا کنند، اما به هر حال خروج تجهیزات و ملزومات پزشکی که ماسک طبی هم بخشی از آن محسوب می‌شود، باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و حتی این مورد را به گمرک هم اعلام کردیم.

صفوی افزود: در روز‌های اخیر افزایش خاصی در صادرات ماسک طبی نداشتیم.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: این اقدام برای جلوگیری از بروز کمبود ماسک طبی در کشور انجام شد. ماسک طبی در حال حاضر توسط ۱۵ تولیدکننده داخلی در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات در این زمینه نداریم. حتی این تولیدکننده‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند میزان تولید خود را افزایش دهند.

صفوی اظهار کرد: تولید داخلی ماسک طبی می‌تواند پاسخگوی نیاز داخلی کشور باشد و مردم نگرانی در زمینه کمبود ماسک طبی نداشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *