محکوم کردن تعرفه‌های تجاری آمریکا توسط چین

چین در روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای شدید اللحن افزایش تعرفه‌های تجاری آمریکا را برای بعضی از محصولات وارداتی از کشور چین را محکوم نمود.
چندی قبل کره جنوبی هم اعلام نمود که تدابیر تعرفه را محکوم می‌ نماید زیرا مغایر با مقررات سازمان تجارت جهانی می باشد و علیه آمریکا به این سازمان شکایت خواهد کرد.
آمریکا تعرفه‌های جنجال آفرینی را برای بعضی واردات از چین و کره جنوبی تعیین کرده است.
این تصمیمات از سوی رئیس جمهور آمریکا گرفته شده است.
طبق این تصمیم‌ها،بیشترین تاثیرات این تعرفه ها بر روی تولیدکنندگان صفحات خورشیدی در چین و نیز سازندگان ماشین‌های لباسشویی در کره جنوبی گذاشته شده است.
این مهمترین تصمیم تجاری ترامپ از زمان تصمیم جهت خروج از پیمان شراکت تجاری فرا اقیانوسیه (تی پی پی) و مذاکره دوباره درباره ‘نفتا’ (پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی) می باشد.
وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌‌ای که از تارنمای چاینا ارگ منتشر شده است گفته است: تعرفه‌های لحاظ شده بر روی ماشین لباسشویی و سلول‌های خورشیدی ساخت چین نمادی از یکجانبه گرایی تجاری است.
این بیانیه خواستار این است که آمریکا به نظام تجارت جهانی پایبند باشد و طبق مقررات داخلی و قانون خود، کشورهای دیگر را مورد حمله تجاری قرار ندهد.
در این بیانیه آورده شده است که آمریکا باید با همکاری کشورهای دیگر و کنار گذاشتن سیاست‌های یکجانبه تجاری برای پیشبرد نظام تجارت در سراسر دنیا کمک نماید.
چین تاکید نموده برای مقابله با آمریکا و نظام تجاری یکجانبه آن کشور، با کشورهای دیگر و سازمان تجارت جهانی همکاری نزدیکی خواهد داشت.
چین همچنین گفت:نظام تجارت جهانی هنوز هم شکننده می باشد و توان تحمل چنین اقدامات یکجانبه‌ای را از سوی آمریکا ندارد و این اقدامات به همه مخصوصا واشنگتن خسارت وارد می نماید.
هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در اظهاراتی در پکن گفت: آمریکا نباید نظام تجارت چند جانبه جهان را دچار مشکل کند.
هوا چون اینگ گفت:دولت آمریکا، ملحق شدن چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ میلادی را یک اشتباه می داند و با آن موافق نیست ولی چین همکاریهای خوب و سودمندی با این سازمان داشته است و مقررات آن را نیز رعایت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *