مجوزهای مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک(1)

از مهم ترین مشکلات وارد کنندگان و صادر کنندگان ناتوانی در دریافت مجوز واردات و مجوزهای مورد نیاز جهت صادرات است. از این رو انواع مجوزهای مورد نیاز برای صادرات و واردات به شرح زیر می باشد.
ترخیص کالا با مجوز استاندارد اجباری :
مهمترین مجوز برای ترخیص کالا مجوز استاندارد می باشد. گمرکات جهت تشخیص محتوی کالا با آزمایشگاه های مورد تایید سازمان استانداردارتباط بر قرار میکنند ، کالا هایی که ازنظر تعداد کمتر از5 عدد و از نظرارزش کمتر از ۳۰۰۰ دلار باشند از گرفتن مجوز استاندارد معاف هستند البته اگر این نوع روند تکرار شود از واردات آن خودداری می شود. این مجوز برای صادر کنندگان برتر و تولید کنندگان دارای پروانه استاندارد نیاز نیست . کالای ترخیص شده به جهت ورود موقت نیازی به مجوز استاندارد ندارد. لیستی از کالا های مشمول استاندارد اجباری از طرف این سازمان به صورت به روز لحاظ می شود که باید قبل از انجام ترخیص آنها را مدنظر قرار داد.
ترخیص کالا با مجوز وزارت راه یا مجوز حمل کالا
این نوع مجوز واردات در زمینه محموله هایی که با ناوگان غیر ایرانی حمل می شوند انجام می شود و شامل 10 درصد کرایه حمل کالا از مبدا تا گمرک مورد نظر است، دربعضی موارد حتی با اینکه محموله با کشتی های ایرانی حمل می گردد گمرک این مجوز را درخواست می نماید، دلیل این موضوع تغییر پرچم و مالکیت کشتی هایی است که درزمان تحریم خود را با هویت غیر ایرانی معرفی می کردند. که بازرگانان و تاجران به آن مجوز ده درصد عوارض حمل معروف می گویند. این مجوز از طرف بانک عامل گشایش کننده اعتبار هم جزو مدارک موردنیاز است. کرایه حمل طبق نرخ متعارف حمل کالا توسط سازمان حمل و نقل اعلام و با نرخ دلار دولتی انجام می شود. طبق قانون، گمرک وظیفه دارد از ترخیص کالایی که بدون این مجوز هستند خودداری کند.
ترخیص کالا با مجوز قرنطینه
مجوز قرنطینه به دو دسته قرنطینه نباتی و قرنطینه حیوانی که به دوبخش مرزی و داخلی طبقه بندی می گردد.
مجوز واردات قرنطینه نباتی : این مجوز واردات و صادرات کالا برای ترخیص کالاهای نباتی زیر استفاده می شود:
ترخیص کالا های نباتی با ریسک متوسط، ترخیص کالای گروهی از الیاف ها و ترخیص چوب ها و ترخیص طبقه از بذر های گیاهی و ترخیص دانه های خوراکی و غیر خوراکی، ترخیص خلال ها و نیز ترخیص خرده چوب ها، ترخیص ریشه ها، ترخیص میوه ها، ترخیص گل ها، ترخیص گیاهان خشک، ترخیص یونجه و غیره است.
ترخیص کالا های نباتی با ریسک کم:جهت انجام ثبت سفارش نیازی به دریافت مجوز نیست. در این نوع کالاها باید گواهی بهداشت مبداء تهیه و به طوررسمیانجام شود . که اگربازرسان کالا را آلوده بنامند پس از تایید مسئول قرنطینه اگر قادر باشد آلودگی را از بین ببرد صاحب کالا قادر خواهد بود آن را برطرف نماید ولی اگر نتواند کالا برگشت می خورد.که این نوع محمولات فقط با ارائه تایید اصل مدرک در مرز ورودی به گمرکات داخلیامکان پذیر است. این نوع محصولات شامل ،ترخیص آردها، ترخیص ادویه جات، ترخیص الیاف ها ( کتان و کنف) ترخیص میوه های خشک، ترخیص گروهی از بذرها، ترخیص تفاله ها، ترخیص توتون و ترخیص تنباکو، ترخیص چای، ترخیص چوب ترمووود، ترخیص گروهی از دانه ها که ترخیص دانه قهوه و دانه کاکائو و کتان می باشند و همچنین ترخیص ریشه جین سینگ و ترخیص کنسانترها ، ترخیص کنجاله ها، ترخیص مغزها، ترخیص میوه های فرآوری شده و غیره می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *