قیمت نفت آمریکا منفی۳۷دلار

سقوط تاریخی نفت آمریکا

سقوط تاریخی نفت آمریکا

سقوط تاریخی نفت آمریکا
بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت (WTI) آمریکا به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسیده است و به این ترتیب رکودی تاریخی را تجربه کرد.

به‌دنبال کاهش شدید تقاضای جهانی نفت به‌دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، ساعاتی قبل قیمت نفت سبک تگزاس (WTI) در معاملات امروز دوشنبه بورس کالای نیویورک به‌شدت رو به کاهش گذاشت.

در اوایل سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت خام سبک تگزاس بیش از 60 دلار بود اما در ادامه روند قیمت نفت در بازارهای جهانی نزولی شد و پس از شیوع ویروس کرونا در اکثریت قریب به اتفاق جهان و وضع محدودیت‌های شدید برای مهار این ویروس، روند نزولی قیمت نفت با شدتی کم‌سابقه ادامه یافت، به‌طوری که در پایان هفته گذشته قیمت نفت تگزاس برای اولین بار در 18 سال اخیر به کمتر از 20 دلار در هر بشکه رسید.

اگرچه کشورهای تولیدکننده نفت ــ اعم از اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان ــ اخیراً برای کاهش 10میلیون‌بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود به توافق رسیدند، اما افت واردات نفت به‌ویژه در کشورهای بزرگ واردکننده این محصول به‌حدی بوده است که حتی این کاهش چشمگیر تولید نیز نتوانسته است از مازاد نفت در بازار جلوگیری کند.

قیمت منفی چیست و چرا شکل می‌گیرد؟

قیمت منفی به این معناست که تولیدکننده حاضر است مبلغی را به خریدار پرداخت کند تا محموله نفت را از او تحویل بگیرد. اما چرا قیمت منفی شکل می‌گیرد؟ اگر تولیدکننده نتواند تولید میدان را متوقف کند (توقف باعث آسیب دیدن چاه نفت می‌شود)، امکان ذخیره سازی نداشته باشد (بدلیل پر بودن انبارها یا هزینه بالا)، تقاضا بسیار محدود باشد یا وجود نداشته باشد، قیمت منفی شکل می‌گیرد.

در حالی که بیشتر قسمت‌های آمریکا به علت شیوع کرونا در قرنطینه قرار دارد، با افزایش شدید عرضه و پایین آمدن قیمت‌ها در روزهای اخیر ظرفیت تمامی انبارهای نفتی پر شده و دیگر خریداری برای نفت خام وجود ندارد.

پایین آمدن قیمت نفت باعث شده بود حتی تاجرانی که به مقدار زیادی نفت نیاز ندارند انبارهای ذخیره (حتی در برخی موارد نفتکش‌های شناور) را به صورت لیزینگ کرایه کنند و نفت را با قیمت ارزان خریده تا در آینده با قیمت بالاتری بفروشند. البته تداوم این کار باعث شد تمام ظرفیت ذخیره سازی از بین برود آن هم در شرایطی که ویروس کرونا تقاضا برای نفت را فلج کرده است.

قیمت منفی چیست

استیو پاکت، مدیرعامل شرکت بین‌المللی تریزن، می‌گوید: ظرفیت ذخیره‌سازی رسمی جهان به سرعت و به شدت سقوط کرده و حالا بیش از ۷۰ درصد آن پر شده است و با سرعت تمام به سوی ۱۰۰ درصد شدن پیش می‌رود.

تاجرانی که قبلاً این قرارداد را خریداری کرده‌اند و جایی برای ذخیره آن پیدا نکرده‌اند حالا به فروش آن هجوم آورده و به دنبال تعویض آن با قرارداد ماه بعد هستند تا شاید شرایط ذخیره و تقاضا بهتر شود. این موج فروش جدید باعث شده است هر لحظه سقوط قیمت برای قراردادهای ماه می بیشتر و بیشتر شود.

هلیما کرافت، سرپرست جهانی خرید کالا در آربی‌سی کپیتال، می‌گوید: نفت خام خیلی زیادی در حال حاضر روی دریا وجود دارد که پالایشگاه‌ها به آن نیازی ندارند.

جف کیلبرگ، از کی‌کی‌ام فایننشالز، می‌گوید: فاصله قیمت بین قرارداد ماه اول (می) و ماه دوم (ژوئن)، به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است. این پدیده به علت اتمام فروش قرارداد ماه می در روز سه‌شنبه و همزمانی آن با سقوط تاریخی قیمت نفت می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *