قیمت خودروهای وارداتی افزایش می یابد

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ارزش تمامی قطعات خودرویی وارداتی به کشور در سال قبل بیش از ۴ میلیارد دلار می باشد.
فرهاد احتشام‌زاد درباره جدیدترین آمار واردات خودرو گفت: کلیه واردات خودرو سواری در سال ۱۳۹۶ تعداد ۶۷۸۵۴ دستگاه به ارزش یک میلیارد ۷۶۹ میلیون دلار می باشد که در مقایسه با سال قبل هم از نظر تعدادی و هم از نظر دلاری ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: از این تعداد ۷۸۸۱ دستگاه به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار واردات توسط خودروسازان و مجوزهای خاص می باشد.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: کشورهای عمده مبدا به ترتیب امارات با سهم ۶۳ درصد، کره‌جنوبی با سهم ۱۳ درصد، آلمان با سهم ۵ درصد، فرانسه ۴ درصد و چین و ترکیه و ژاپن هر کدام ۳ درصد هستند که طبق آن بیش از ۹۴ درصد واردات خودروهای سواری به کشور از این کشورها می باشد.
احتشام‌زاد همچنین افزود: سهم گمرک‌ها در مورد خودروهای سواری وارد شده به آنجا به ترتیب شهید باهنر ۳۶ درصد، گمرک بوشهر ۱۲ درصد، گمرک سلفچگان ۱۰ درصد، بندر لنگه ۹ درصد و گمرک معاونت ترانزیت تهران ۸ درصد و گمرک‌های ارگ جدید بم ۵ درصد، گمرک پیام ۴ درصد و گمرک مهراباد ۳ درصد می باشد که مجموع واردات از این ۸ گمرک ۸۰ درصد است.
وی در مورد سهم بازار برندها به ترتیب رنو ۲۴ درصد، هیوندایی ۲۳ درصد، نیسان ۹ درصد تویوتا، کیا و سانگ یانگ هر کدام ۸ درصد و میتسوبیشی ۶ درصد می باشد،افزود: بیشترین افزایش سهم بازار متعلق به برند رنو به مقدار ۸ درصد و بیشترین کاهش سهم بازار متعلق به برند تویوتا به میزان ۹ درصد می باشد.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ۴۷ درصد خودروهای سواری با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۳۴ درصد دارای حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و ۹ درصد با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی می باشد.و 10 درصد خودروهای سواری به کشور در سال قبل هیبریدی بوده است.
احتشام‌زاد بیان کرد: سهم بازار خودروهای وارداتی از کل بازار ۴.۵ درصد در سال ۱۳۹۶می باشد. سهم بازار خودروهای وارداتی نسبت به سال ۱۳۹۵ به میزان ۱.۳ درصد افت داشته است که البته در مورد احتساب خودروهای وارداتی تولیدکنندگان، سهم بازار سایر خودروهای وارداتی ۴ درصد بوده است و ۹۶ درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مجموع ارزش قطعات منفصله وارداتی جهت تولید خودرو در سال ۱۳۹۶ بیش از ۳ میلیارد دلار می باشد و تخمین میزان قطعات وارداتی قاچاق به کشور نیم میلیارد تومان در سال قبل می باشد، بنابراین ارزش تمامی قطعات خودرویی وارداتی به کشور در سال قبل بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است.
احتشام‌زاد افزود:با توجه به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تعرفه‌های گمرکی از طرف دولت در پایان سال گذشته که بر خلاف رای صادره توسط دیوان عدالت همچنان در حال اجرا می باشد، درمورد عدم تغییر قوانین و مقررات جاری و عدم رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی واردکننده خودرو، امسال با محدودیت منابع عرضه خودروهای وارداتی و کاهش میزان واردات، با بحران مجدد افزایش قیمت‌ها و کم‌رنگ شدن شرایط فروش اعتباری برای خودروهای وارداتی روبه‌رو می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *