قاچاق زعفران توسط دست‌های پشت پرده

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران ایران درباره تقاضای کشورهای دیگر جهت خرید زعفران از ایران، گفت: تقاضا جهت خرید زعران وجود دارد ولی با این قیمت ارز نمی شود صادر کنیم.
زعفران قبلا به صورت تومانی معامله می‌شد و اکنون هم تومانی معامله می‌شود، ولی نمی شود قیمت آن را افزایش داد تا به دلار شش‌هزار و 500 تومان برسد و برای هر دلار 2300 تومان ضرر خواهیم کرد. غلامرضا میری درباره حباب دو‌میلیون تومانی قیمت زعفران در بازار،افزود: هم اکنون مصرف داخلی ما کم شده و صادرات به علت مشکلات ارزی در شرایط توقف به سر می‌برد. پس دلیل افزایش قیمت زعفران افزایش تقاضا نمی باشد و بازار فعلی کاذب است.وی گفت : سازمان تعاون روستایی مقداری از زعفران را خریداری نموده و تا کنون هم آن را در اختیار دارند پس اگر در بازار دو تن زعفران را یک‌میلیون تومان گرانتر بفروشند پس قادر خواهند بود 70 تن زعفران را کیلویی یک‌میلیون تومان گرانتر بفروشند و مافیاهایی هستند که بتوانند این کار را بکنند.میری ادامه داد: فروش داخلی و خارجی هر دو افت داشته و دلیلی ندارد که قیمت افزایش پیدا کند.وی گفت: زعفران را 3‌میلیون و 900 تا 4‌میلیون و 200‌هزار تومان تهیه میکردیم ، ولی در مدت 12 روز،1میلیون تومان افزایش قیمت داشته ایم که هنوز دلیل منطقی برای آن وجود ندارد. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود: احتمال می رود زعفران پس از خریداری دپو شده باشد ولی به خارج از کشور صادر نشده است. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به اینکه با این قیمت دلارقادر به صادرات زعفران نیستیم ، گفت:من معتقدم که این قضیه توسط کسی انجام می شود . صادر‌کنندگان تعهدی دارند که حتی اگر متحمل ضرر هم شوند باید ان را انجام دهند. و تاکنون صادر‌کننده خریدی انجام ندادند و اگر هم سفارشی هم داشته باشد با وجود این وضعیت ارزی که در کشور حاکم است باید بایت هر دلار 2300 تا 2400 تومان ضرر کنند وبه همین دلیل سفارشی نمی‌پذیرند.
وی بیان کرد: متاسفانه این مشکلات در کشور ما وجود دارد و صادرکننده گان ؛ ریسک این کار را قبول نمیکنند،بنابراین صادرات انجام نمی‌دهد، ولی افرادی هستند که ازراه قاچاق این کار را می کنند و زعفران بی‌‌‌کیفیت و تقلبی را صادر میکنند.وی افزود: قیمت پایه زعفران در حال حاضر 1600 دلار می باشد و ضرر صادر‌کننده 2300 تومان است و صادرات در این شرایط منطقی نمی باشد. طبق صادرات حجم زعفران به کشور‌های مختلف درآمد 92‌میلیون و 350‌هزار و 930 دلار به دست آمده است. که ارزش ریالی این حجم صادرات بیش از 300‌میلیارد و 182‌میلیون و 612‌هزار و 176 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. و زعفران به 54 کشور جهان صادر شده مانند: امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان، چین، فرانسه، پاکستان، قطر، بحرین، ایتالیا، سنگاپور، ژاپن و فیلیپین. در بین خریداران زعفران ، امارات متحده عربی با خرید بیش از 19 تن زعفران از ایران بزرگ‌ترین مشتری این محصول می باشد که درآمد 29‌میلیون و 84‌هزار و 867 دلاری نصیب کشور شده است. بعد از امارات متحده عربی کشور هنگ کنگ با خرید بیش از15 تن زعفران از ایران دومین مشتری این محصول می باشد که درآمد 23‌میلیون و 180‌هزار و 342 دلاری را برای کشورداشته است. و اسپانیا سومین مشتری است، که بیش از 14 تن زعفران از ایران خریداری کرده که 15‌میلیون و 204‌هزار و 235 دلار درآمد نصیب کشور شده است. طبق آمار گمرک از 68 تن زعفران صادر شده در 5ماهه ابتدایی امسال بیش از 46 تن آن فله بوده است و اسپانیا حدود 14 تن زعفران فله از ایران خریداری نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *