قاچاق از راه مناطق آزاد 8 درصد است

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: طبق برآورد‌ها ۸ درصد از قاچاق کالا مربوط به مناطق آزاد است.
ابراهیم زارعی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر فرایند‌های گمرکی، تجاری و اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزدر مورد قاچاق در مناطق آزاد گفت: دو سند جهت مبارزه با قاچاق در این مناطق وجود دارد که با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تفاهم شده است؛ یکی قانون سلامت اداری وبعدی برنامه اجرایی مبارزه با قاچاق می باشد.
وی درباره اینکه ۱۰ راهبرد تهیه شده و ۵۲ برنامه اقدام وجود دارد،گفت : جهت کاهش قاچاق اقداماتی باید انجام شود که مهم ترین آن استقرار فیزیکی گمرک در مناطق آزاد می باشد که در قشم این اتفاق افتاد و از لحاظ استقرار سیستمی نیز به مناطقی مثل ارس، اروند، انزلی، پیاده‌سازی شده و در آینده کیش و چابهار نیز سیستمی خواهند شد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر فرایند‌های گمرکی، تجاری و اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: پایگاه اطلاعات اقتصادی تا ۶ ماه آینده ایجاد خواهد شد و همچنین حفاظت فیزیکی هم تکمیل می شود.
وی اضافه کرد: در بعضی از مناطق حدود آن مشخص نمی باشد بنابراین با فنس محصور می شود که این مشکل در انزلی، اروند، قشم می باشد و همچنین چالش جدی در ماکو می باشد.
زارعی مرحله بعد را نظارت بر کالای مسافری در مناطق آزاد دانست وگفت: سال قبل بازدید میدانی از بعضی مناطق انجام شد بنابراین سهمیه‌بندی مسافری تهیه و ابلاغ گردید که این موضوع با همکاری دستگاه‌ها با رویکرد کاهشی تدوین گردید. سامانه مسافری در دروازه خروجی مناطق انجام شده است و از این به بعد کارت مسافری نیز صادرمی شود. بنابراین به منطقه ویژه انتظامی در مناطق نیاز داریم.
مسئول ستاد مبارزه با قاچاق دو اقدام دیگر را وجود سامانه انبار‌ها جهت ثبت کالا در ورودی، فرایند گردش و خروجی عنوان کرد و افزود: از این طریق می‌توان مقدار قاچاق و واردات و صادرات را مشخص نمود.
زارعی با اشاره به اینکه اگر هر تخلفی در دیگر مبادی ها انجام شود ، امکان آن در ۹ مبادی رسمی مناطق آزاد نیز وجود دارد،گفت:اما تحلیل و برآورد‌ها از حجم قاچاق ۷ تا ۸ درصد از کل قاچاق ۱۲.۵ میلیارد دلاری از نظر مسافری است و اعمال معافیت ۸۰ دلار کار را با مشکل روبرو ساخته است.
وی با اشاره به افزایش مناطق آزاد گفت: در کرمانشاه قرار است منطقه آزاد جدید تشکیل شود، در حال حاضردو منطقه ویژه وجود دارد،که اگر آن‌ها تقویت شوند همان کارکرد را دارند.
وی همچنین گفت: براساس بند ۱۷ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درمورد افزایش درآمد‌های مالیاتی مناطق آزاد جدید مالیات‌ها را کاهش پیدا می کند و براساس قانون برنامه ششم مبنی بر عدم ایجاد پست جدید سازمانی که اگر این مناطق تأسیس شوند، پست سازمانی جهت گمرک و مناطق آزاد نیاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *