عملیاتی شدن پیش اظهاری در گمرک شهید رجایی

با عملیاتی شدن امکان پیش اظهاری  در سامانه تجارت فرامرزی گمرک صاحبان کالا ، تجار و شرکت های حمل و نقل می توانند پیش از ورود کالا به بندر عباس ، که بزرگترین بندر تجاری کشور به شمار می آید ، بارهای وارداتی  خود را در سامانه اظهار کنند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران مطابق استاندارهای  سازمان جهانی گمرک و برنامه های دولت دوازدهم  در حوزه تجارت و هم چنین در راستای اهداف خود در جهت تسهیل  فضای کسب و کار و مرتفع ساختن  موانع تولید، اقدام به راه اندازی اظهار پیش از ورود کالا به ایران تجاری کرده است.

فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران پیش از این در خصوص راه اندازی اظهار پیش از ورود کالا گفته بود،از آنجایی که گمرک اطلاعاتی چون مانیفست و بارنامه و ثبت سفارش را به شکل الکترونیکی دریافت می کند، امکان پیش اظهاری امکان پذیر خواهد شد چرا که با این اقدام دیگر کالایی در گمرک نخواهد ماند.

از این رو ز پس از تصویب شورای فن آوری اطلاعات گمرک ایران بخشنامه ای به گمرکات جهت اجرای پیش اظهاری قبل از ورود کالا  ابلاغ و اعلام شد که قابلیت اظهار براساس بارنامه قبل از ورود کالا به کشور فراهم گردیده است  و دستورالعمل مربوطه هم جهت بهره‌برداری به گمرکات سراسر کشور ارسال شده .

از این پس کلیه کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی می توانند بلافاصله پس از بارگیری کالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار کنند تا قبل از ورود کالا به کشور تشریفات گمرکی انجام شود.
لازم به ذکر است دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری واحد فن آوری اطلاعات گمرک شهید رجایی ؛ از ،صاحبان کالا و کارگزاران و شرکت های حمل و نقل  خواسته است  تا در جلسه ی آموزشی روز دوشنبه 27 آذرماه از ساعت 16 الی 19در محل اتاق بازرگانی بندرعباس شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *