صادرات لوازم‌خانگی کاهش پیدا کرد

مدیر کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت:190 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی در 10 ماهه ابتدایی امسال داشتیم ولی 3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته ولی توانستیم به بازارهای اروپایی نیز صادرات انجام دهیم.
مسعود کمالی اردکانی،در مورد صادرات لوازم خانگی عنوان کرد: این رقم نسبت به سال گذشته تقریبا 3 درصد کاهش یافته ، ولی با این کاهش در بعضی از لوازم مانند یخچال فریزر و لوازم گازسوز رشد صادراتی خوبی را داشته ایم و برخی کالاها را نیز به بازارهای اروپایی نیز صادر کردیم.

مدیر کل دفترتوسعه صادرات محصولات صنعتی ومعدنی سازمان توسعه تجارت از افزایش صادرات مواد شیمیایی خبر داد و گفت:در ۱۰ ماهه سال جاری صادرات این حوزه یک میلیارد دلار شده است و صادرات اقلام عمده‌ای مثل رنگ و رزین، محصولات آرایشی ومحصولات پلیمری رشد خوبی داشته است.

اردکانی درباره صادرات نساجی نیز گفت: تا اواخر دی ماه ۳۴۰ میلیون دلار فرش دستباف، ۳۰۵ میلیون دلار محصولات مختلف نساجی، ۵۰ میلیون دلار پوشاک، ۳۰۰ میلیون دلار فرش ماشینی و موکت صادر شده است که رشد صادرات در این بخش ها بین ۱۹ تا ۲۵ درصد می باشد.
مدیرکل سازمان توسعه تجارت درباره صادرات بخش برق و الکترونیک گفت: در این رابطه ۲۳۵ میلیون دلار صادرات ۱۰ ماهه می باشد که تقریبا ۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.
اردکانی افزود: در رابطه با ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کل تقریبا ۳۷۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که این رقم حدود ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی گفت: در بخش محصولات فلزی ۴۷۳ میلیون دلار صادرات انجام شده است که نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته 6 درصد کاهش داشتیم و صنایع معدنی به تفکیک در بخش فلزی ۴.۵ میلیارد دلار (با رشد ۲۶ درصدی)، ۱.۲ میلیارد دلار در بخش غیرفلزی (با پنج درصد رشد) انجام شده است.
اردکانی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش آمارهای صادراتی ،مربوط به مسائل بانکی و کاهش مراودات بانکی می‌شود.البته در بعضی موارد مثل مواد معدنی کاهش صادرات به افزایش تقاضای داخلی مرتبط است و این‌که این مواد در صنایع مختلف استفاده می شود صادرات در این بخش گاهی ممکن است کاهش پیدا کند.

بنا به صحبت های این مدیر سازمان توسعه تجارت، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی از عواملی است که تاثیر بسیاری در صادرات دارد، ولی متاسفانه حمایت های خوبی از این مورد انجام نمی شود و مشوق‌های صادراتی که نیازمند منابع مالی است هنوز تامین نگردیده است. این اتفاق در شرایطی انجام می شود که حمایت‌های لازم و مشوق‌های صادراتی لازم انجام شود که قطعا باعث افزایش صادرات خواهد شد.

اردکانی در پایان سخنان خود درمورد اهداف تعیین شده صادرات در سال جاری گفت: یکی از علت هایی که موفق به تحقق این اهداف نشده‌ایم، عدم حمایت مالی وارائه مشوق های صادراتی می باشد. ولی در زمینه زیرساخت های صادراتی نیازمند توسعه و سرمایه گذاری جدی می باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *