صادرات غیرنفتی ایران 5 درصد رشد داشته است

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماه امسال در مقایسه با سال گذشته 5 درصد رشد پیدا کرده است.
مجتبی خسرو تاج پنجشنبه در دوازدهمین جلسه کارگروه توسعه تجارت استان فارس بیان کرد: امسال، در نیمه اول سال آمار صادرات خیلی رضایت بخش نبود ولی در نیمه دوم امسال این وضعیت بهتر شده است و تا پایان امسال رقم صادرات غیرنفتی کشور ۴۵ میلیارد دلار خواهد شد.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در 11 ماه امسال ، تقریبا ۸۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تجارت غیرنفتی انجام شده است که از این رقم، تقریبا ۴۱٫۷ میلیارد دلار صادرات کالای غیرنفتی و ۴۷٫۶ میلیارد دلار واردات این نوع کالاها می باشد.
وی گفت: سال گذشته تجارت غیرنفتی کشور ۷۸ میلیارد و ۲۰۰ دلار بود که امسال ۱۴ درصد رشد کرده است.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کل کالاهای وارداتی ۱۱ ماه گذشته در کالاهای وارداتی، ۶۰ درصد مواد اولیه و واسطه‌ای، ۱۶ درصد ماشین آلات، ۱۸ درصد کالاهای مصرفی و ۶٫۲ درصد سایر اقلام را شامل می شده است.
خسرو تاج گفت: در ۱۱ ماه امسال تراز تجاری ایران (نسبت صادرات و واردات) تقریبا منفی ۶ میلیارد دلار می باشد.
وی همچنین گفت: در حوزه های محصولات شیمیایی، مواد آرایشی، اقلام خاص فولادی، لوازم خانگی، برخی محصولات فلزی، بخش خودرو، محصولات نساجی، برق و الکترونیک و تجهیزات مخابراتی و تجهیزات نیروگاهی تراز صادرات ایران منفی می باشد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: حوزه فناوری اطلاعات از ظرفیت‌هایی می باشد که در مسیر توسعه صادرات باید به آن دقت شود و جهت های آتی را برای توسعه صادرات مشخص نماییم.و همچنین باید عملکرمان برروی ظرفیت‌های مبتنی بر سرمایه انسانی باشد و نباید زیاد روی مزیت‌های نسبی تکیه نماییم.
وی افزود: در سال آینده یک نمایشگاه تخصصی برای صنایع خلاق ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *